Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy odcinek za 2,5 mld euro i wyjątkowy tabor - tło katastrofy w Hiszpanii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Ostatni odcinek Ourense-Santiago, na którym doszło do wykolejenia, jest jedną z najnowszych tras na świecie. Został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Tabor, który uległ katastrofie był szczególny, i właściwie nie ma sobie równych na świecie. Jest to Renfe  730 – pociąg dużych prędkości o zmiennym rozstawie kół i dodatkowym silniku spalinowym.

Do wypadku doszło na linii dużej prędkości Olmedo – Zamora – Santiago de Compostela. Jest oddana do użytku tylko częściowo. Ostatecznie połączy region Galicji (stąd nazwa LAV Galicia) z siecią Kolei Dużych Prędkości w stacji Olmedo na linii Madryt – Valladolid, by zakończyć się po 434,86 km w Santiago de Compostela.

Ostatni odcinek Ourense – Santiago, na którym doszło do wykolejenie, jest jedną z najnowszych tras na świecie. Został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Cała linia LAV Galicja będzie docelowo oparta na tradycyjnym rozstawie 1435 mm, jednak tymczasowo rozstaw szyn na odcinku Oerense – Santiago ma charakter Iberyjski (1668 mm), by pozwolić na maksymalne wykorzystanie przed zakończeniem budowy całej linii KDP.

Nowy odcinek za 2,5 miliarda euro

Po wybudowaniu odcinka dystans pomiędzy Ourense i Santiago skrócił się ze 126 do 87,1 km, a czas podróży z 90 minut do 38 minut. Konstrukcja była bardzo wymagająca – aż 57% tego odcinka przechodzi w tunelach lub wiaduktach (w sumie 31 tuneli i 28 wiaduktów). Zarządca infrastruktury Adif zapewniał po oddaniu inwestycji, że jest ona wyposażona w "najnowsze systemy zarządzania ruchem i bezpieczeństwa kolejowego".

Do wypadku doszło około 3 km od dworca w Santiago de Compostela, a konkretnie w km 80,620. Znajduje się on w 31:40 poniższego filmu. Widać na nim, jak bardzo pociąg musi zwolnić przy wjeździe na łuk. Nic w tym dziwnego, gdyż jest to miejsce, w którym przebieg linii KDP łączy się z klasyczną linią w miejscowości A Grandeira przed wjazdem na stację Santiago.

Nietypowy tabor - zmienny rozstaw kół, spalinowo-elektryczny

Nie tylko miejsce wypadku było charakterystyczne. Również tabor, który uległ katastrofie był szczególny, i właściwie nie ma sobie równych na świecie. Jest to Renfe  730 – pociąg dużych prędkości o zmiennym rozstawie kół i dodatkowym silniku spalinowym.

Renfe 730 to przebudowany według zamówienia z 2011 roku pociąg Renfe 130, którego prędkość maksymalna to 250 km/h przy napięciu 25 kV i 220 km/h przy napięciu 3 kV. Dzięki wózkom o zmiennym rozstawie kół mogą one kursować po torach o rozstawie szyn 1435 mm, który obowiązuje na hiszpańskich liniach KDP, oraz po pozostałych hiszpańskich torach o rozstawie szyn 1668mm.

Składy Renfe 130 zostały przebudowywane na spalinowo-elektryczne Renfe 730 przez zabudowę części przedziału pasażerskiego na silnikowy. Zamontowany został  silnik spalinowy 12V4000R43L i prądnica trakcyjna. Dzięki mocy ciągłej 3600kW, w trybie spalinowym Renfe 730 ma osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Liczba miejsc siedzących w pociągu zmniejszyła się z 299 do 262. Przebudowa  15 pociągów kosztowała około 78 milionów euro. Masa pociągu wzrosła z 312 do 385 ton.

Po przebudowie pociągi mogły wyjechać na częściowo niezelektryfikowane linie, jak właśnie z Madrytu do Ferrol. Przebudowy dokonał producent pociągów – konsorcjum Petentes Talgo-Bombardier.


Większy widok mapy

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Kary więzienia w zawieszeniu dla maszynistów za katastrofę w Białymstoku

Prawo i polityka

Zobacz również:

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Kary więzienia w zawieszeniu dla maszynistów za katastrofę w Białymstoku

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5