Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy odcinek za 2,5 mld euro i wyjątkowy tabor - tło katastrofy w Hiszpanii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Ostatni odcinek Ourense-Santiago, na którym doszło do wykolejenia, jest jedną z najnowszych tras na świecie. Został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Tabor, który uległ katastrofie był szczególny, i właściwie nie ma sobie równych na świecie. Jest to Renfe  730 – pociąg dużych prędkości o zmiennym rozstawie kół i dodatkowym silniku spalinowym.

Do wypadku doszło na linii dużej prędkości Olmedo – Zamora – Santiago de Compostela. Jest oddana do użytku tylko częściowo. Ostatecznie połączy region Galicji (stąd nazwa LAV Galicia) z siecią Kolei Dużych Prędkości w stacji Olmedo na linii Madryt – Valladolid, by zakończyć się po 434,86 km w Santiago de Compostela.

Ostatni odcinek Ourense – Santiago, na którym doszło do wykolejenie, jest jedną z najnowszych tras na świecie. Został oddany do użytku 10 grudnia 2011 roku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała około 2,5 miliarda euro. Cała linia LAV Galicja będzie docelowo oparta na tradycyjnym rozstawie 1435 mm, jednak tymczasowo rozstaw szyn na odcinku Oerense – Santiago ma charakter Iberyjski (1668 mm), by pozwolić na maksymalne wykorzystanie przed zakończeniem budowy całej linii KDP.

Nowy odcinek za 2,5 miliarda euro

Po wybudowaniu odcinka dystans pomiędzy Ourense i Santiago skrócił się ze 126 do 87,1 km, a czas podróży z 90 minut do 38 minut. Konstrukcja była bardzo wymagająca – aż 57% tego odcinka przechodzi w tunelach lub wiaduktach (w sumie 31 tuneli i 28 wiaduktów). Zarządca infrastruktury Adif zapewniał po oddaniu inwestycji, że jest ona wyposażona w "najnowsze systemy zarządzania ruchem i bezpieczeństwa kolejowego".

Do wypadku doszło około 3 km od dworca w Santiago de Compostela, a konkretnie w km 80,620. Znajduje się on w 31:40 poniższego filmu. Widać na nim, jak bardzo pociąg musi zwolnić przy wjeździe na łuk. Nic w tym dziwnego, gdyż jest to miejsce, w którym przebieg linii KDP łączy się z klasyczną linią w miejscowości A Grandeira przed wjazdem na stację Santiago.

Nietypowy tabor - zmienny rozstaw kół, spalinowo-elektryczny

Nie tylko miejsce wypadku było charakterystyczne. Również tabor, który uległ katastrofie był szczególny, i właściwie nie ma sobie równych na świecie. Jest to Renfe  730 – pociąg dużych prędkości o zmiennym rozstawie kół i dodatkowym silniku spalinowym.

Renfe 730 to przebudowany według zamówienia z 2011 roku pociąg Renfe 130, którego prędkość maksymalna to 250 km/h przy napięciu 25 kV i 220 km/h przy napięciu 3 kV. Dzięki wózkom o zmiennym rozstawie kół mogą one kursować po torach o rozstawie szyn 1435 mm, który obowiązuje na hiszpańskich liniach KDP, oraz po pozostałych hiszpańskich torach o rozstawie szyn 1668mm.

Składy Renfe 130 zostały przebudowywane na spalinowo-elektryczne Renfe 730 przez zabudowę części przedziału pasażerskiego na silnikowy. Zamontowany został  silnik spalinowy 12V4000R43L i prądnica trakcyjna. Dzięki mocy ciągłej 3600kW, w trybie spalinowym Renfe 730 ma osiąga prędkość maksymalną 180 km/h. Liczba miejsc siedzących w pociągu zmniejszyła się z 299 do 262. Przebudowa  15 pociągów kosztowała około 78 milionów euro. Masa pociągu wzrosła z 312 do 385 ton.

Po przebudowie pociągi mogły wyjechać na częściowo niezelektryfikowane linie, jak właśnie z Madrytu do Ferrol. Przebudowy dokonał producent pociągów – konsorcjum Petentes Talgo-Bombardier.


Większy widok mapy

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Serbia: Zamieszki po katastrofie na dworcu w Nowym Sadzie

Infrastruktura

Serbia: Zamieszki po katastrofie na dworcu w Nowym Sadzie

Roman Czubiński 06 listopada 2024

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Tabor i technika

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Roman Czubiński 20 stycznia 2024

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Zobacz również:

Serbia: Zamieszki po katastrofie na dworcu w Nowym Sadzie

Infrastruktura

Serbia: Zamieszki po katastrofie na dworcu w Nowym Sadzie

Roman Czubiński 06 listopada 2024

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Tabor i technika

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Roman Czubiński 20 stycznia 2024

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5