Partnerzy serwisu:
Biznes

Nowojorski MTA i saudyjskie Riyadh Metro inwestują w jonizację w swoich składach. Co na to polscy przewoźnicy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
30-06-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Rynek branży transportu zbiorowego zmienia się z dnia na dzień, a dobitnym dowodem są przykłady z naszej branży w Arabii Saudyjskiej czy USA.

MTA, czyli operator metra w Nowym Jorku już dzisiaj zapowiada wprowadzenie szeregu zmian dotyczących bezpieczeństwa po epidemii (m.in. wprowadzenie jednej z technologii jonizacji). Zaś odpowiednik MTA w Rijadzie podpisał kontrakt na wdrożenie powyższej technologii w swoich wszystkich składach już pod koniec 2019 roku. Przykłady można by mnożyć z innych stron świata. Ale co z naszymi przewoźnikami?

Technologia jonizacji powietrza to popularna metoda oczyszczania powietrza z zarazków, grzybów czy brzydkich zapachów. Metoda ta dotąd była popularna głównie w obiektach (np. halach sportowych, biurowcach) czy kabinach samolotów. Jednak zmiany spowodowane negatywnymi skutkami COVID-19 są na tyle dotkliwe dla branży transportu publicznego, że technologia ta bardzo szybko znajduje swoich propagatorów również tutaj.

Chcą bezpieczeństwa w środkach transportu

Nowojorskie MTA na początku czerwca zapowiedziała szereg zmian, które mają podwyższyć bezpieczeństwo dotyczące higieny i ochrony zdrowia. Zmiany te są spowodowane zapewne niebezpieczeństwem związanym z szybką fluktuacją wirusa w metrze. Przypomnijmy tylko, że dziennie z „subway’a” korzysta 5,65 mln mieszkańców i turystów, a sam Nowy Jork był centrum epidemii koronawirusa.

Na podobny pomysł już pod koniec 2019 roku wpadli saudyjscy szejkowie, zatrudniając Europejczyków do zamontowania wewnątrz wszystkich składów rijadzkiego metra jonizatorów powietrza. Chętnych na zmiany jest jednak dużo więcej. Zainteresowanie jonizacją w swoich składach jest spore u największych azjatyckich czy europejskich przewoźników. Świadomość problemu i potencjalnych środków na ich likwidację wykazuje również sama Unia Europejska, które przekazała państwom członkowskim pokaźne kwoty na podwyższenie bezpieczeństwa związanego z filtracją powietrza.

Co Polską?


Polscy przewoźnicy i producenci z rynku kolejowego wykazują zainteresowanie instalacjami jonizatorów w swoich składach. Podstawową barierą jednak mogą być procesy wdrożeniowe oraz podwyższenie kosztów produkcji. Mamy jednak nadzieję, że koszty nie będą w tym momencie przedkładane nad bezpieczeństwo podróżujących.

Co z kosztami?

Jak mówi Maciej Dąbrowski – przedstawiciel jednej z firm zajmujących się montażem jonizatorów dwubiegunowych bezozonowych – wdrożenie technologii jest stosunkowo bezproblemowe: - Jonizator podłączamy do systemu klimatyzacji tramwaju lub wagonu w ciągu półtorej godziny. Prowadzimy już rozmowy w sprawie montażu pierwszych testowych jednostek z jednym z operatorów. Mamy nadzieję, że jeszcze w lipcu pierwszy bezpieczny tramwaj wyjedzie na miasto – wyjaśnia Dąbrowski. Koszty instalacji według producentów zwracają się już po roku od momentu instalacji.

Z pewnością jesteśmy na początku pokoronawirusowych zmian, które nas czekają. Nadzieją napawają pierwsze technologiczne nowinki, które już teraz są w stanie podwyższać nasze bezpieczeństwo w środkach transportu publicznego.

Źródła:
https://www.argaam.com/en/article/articledetail/id/1319512
https://www.nydailynews.com/coronavirus/ny-coronavirus-nyc-subway-riders-return-pandemic-20200607-7g6e4loxvjen7oncipnrmt66xy-story.html
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź. Przed wakacjami pierwszy NF6D z klimatyzacją dla pasażerów

Zintegrowany transport

Łódź. Przed wakacjami pierwszy NF6D z klimatyzacją dla pasażerów

Daniel Siwak 17 czerwca 2025

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Zintegrowany transport

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Przemysław Farsewicz 14 kwietnia 2024

Knorr-Bremse otworzył nowy zakład w Rzeszowie

Biznes

Knorr-Bremse otworzył nowy zakład w Rzeszowie

inf. prasowa Knorr-Bremse 18 października 2023

Zobacz również:

Łódź. Przed wakacjami pierwszy NF6D z klimatyzacją dla pasażerów

Zintegrowany transport

Łódź. Przed wakacjami pierwszy NF6D z klimatyzacją dla pasażerów

Daniel Siwak 17 czerwca 2025

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Zintegrowany transport

Alstom wydłuży tramwaje w francuskim Le Mans

Przemysław Farsewicz 14 kwietnia 2024

Knorr-Bremse otworzył nowy zakład w Rzeszowie

Biznes

Knorr-Bremse otworzył nowy zakład w Rzeszowie

inf. prasowa Knorr-Bremse 18 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij