NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Nowojorski MTA i saudyjskie Riyadh Metro inwestują w jonizację w swoich składach. Co na to polscy przewoźnicy?

| materiał partnera 30.06.2020 1

Rynek branży transportu zbiorowego zmienia się z dnia na dzień, a dobitnym dowodem są przykłady z naszej branży w Arabii Saudyjskiej czy USA.
MTA, czyli operator metra w Nowym Jorku już dzisiaj zapowiada wprowadzenie szeregu zmian dotyczących bezpieczeństwa po epidemii (m.in. wprowadzenie jednej z technologii jonizacji). Zaś odpowiednik MTA w Rijadzie podpisał kontrakt na wdrożenie powyższej technologii w swoich wszystkich składach już pod koniec 2019 roku. Przykłady można by mnożyć z innych stron świata. Ale co z naszymi przewoźnikami?

Technologia jonizacji powietrza to popularna metoda oczyszczania powietrza z zarazków, grzybów czy brzydkich zapachów. Metoda ta dotąd była popularna głównie w obiektach (np. halach sportowych, biurowcach) czy kabinach samolotów. Jednak zmiany spowodowane negatywnymi skutkami COVID-19 są na tyle dotkliwe dla branży transportu publicznego, że technologia ta bardzo szybko znajduje swoich propagatorów również tutaj.

Chcą bezpieczeństwa w środkach transportu

Nowojorskie MTA na początku czerwca zapowiedziała szereg zmian, które mają podwyższyć bezpieczeństwo dotyczące higieny i ochrony zdrowia. Zmiany te są spowodowane zapewne niebezpieczeństwem związanym z szybką fluktuacją wirusa w metrze. Przypomnijmy tylko, że dziennie z „subway’a” korzysta 5,65 mln mieszkańców i turystów, a sam Nowy Jork był centrum epidemii koronawirusa.

Na podobny pomysł już pod koniec 2019 roku wpadli saudyjscy szejkowie, zatrudniając Europejczyków do zamontowania wewnątrz wszystkich składów rijadzkiego metra jonizatorów powietrza. Chętnych na zmiany jest jednak dużo więcej. Zainteresowanie jonizacją w swoich składach jest spore u największych azjatyckich czy europejskich przewoźników. Świadomość problemu i potencjalnych środków na ich likwidację wykazuje również sama Unia Europejska, które przekazała państwom członkowskim pokaźne kwoty na podwyższenie bezpieczeństwa związanego z filtracją powietrza.

Co Polską?


Polscy przewoźnicy i producenci z rynku kolejowego wykazują zainteresowanie instalacjami jonizatorów w swoich składach. Podstawową barierą jednak mogą być procesy wdrożeniowe oraz podwyższenie kosztów produkcji. Mamy jednak nadzieję, że koszty nie będą w tym momencie przedkładane nad bezpieczeństwo podróżujących.

Co z kosztami?

Jak mówi Maciej Dąbrowski – przedstawiciel jednej z firm zajmujących się montażem jonizatorów dwubiegunowych bezozonowych – wdrożenie technologii jest stosunkowo bezproblemowe: - Jonizator podłączamy do systemu klimatyzacji tramwaju lub wagonu w ciągu półtorej godziny. Prowadzimy już rozmowy w sprawie montażu pierwszych testowych jednostek z jednym z operatorów. Mamy nadzieję, że jeszcze w lipcu pierwszy bezpieczny tramwaj wyjedzie na miasto – wyjaśnia Dąbrowski. Koszty instalacji według producentów zwracają się już po roku od momentu instalacji.

Z pewnością jesteśmy na początku pokoronawirusowych zmian, które nas czekają. Nadzieją napawają pierwsze technologiczne nowinki, które już teraz są w stanie podwyższać nasze bezpieczeństwo w środkach transportu publicznego.

Źródła:
https://www.argaam.com/en/article/articledetail/id/1319512
https://www.nydailynews.com/coronavirus/ny-coronavirus-nyc-subway-riders-return-pandemic-20200607-7g6e4loxvjen7oncipnrmt66xy-story.html
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44430)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44430)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5