Konsorcjum Skoda Transportation i Siemens Mobility ukończyło budowę pierwszych wagonów nowej generacji dla Kolei Czeskich. Rozpoczęła się faza testów na torze doświadczalnym w Velimiu.
50 wagonów nowej generacji Siemens Viaggio zamówiono dokładnie dwa lata temu. Za budowę szkieletów i osadzenie ich na wózkach odpowiadają wiedeńskie zakłady Siemensa, a za ich wyposażenie Skoda Vagonka z siedzibą w Ostrawie. Wagony są podobne do tych, które kursują już w składach RailJet. Jak podaje portal zdopravy.cz, z 50 wagonów Koleje Czeskie będą zestawiać 10 pociągów, które od 2021 roku kursować będą po korytarzu transportowym Praga – Pilzno – Cheb. Będą się składać z pięciu wagonów: jeden pierwszej klasy, oraz cztery wagony klasy 2. w różnej konfiguracji (z informację pokładową, miejsce dla rowerów, dla wózków inwalidzkich, z wydzielonymi przedziałami dla rodzin, z bistrem).
Wagony będą przygotowane do poruszania się z prędkością 200 km/h (na razie w Czechach trwają próby jazd z tą prędkością, ale w ruchu rozkładowym tak szybko na razie się nie jeździ). Ich znakiem rozpoznawczym jest bardzo wysoki komfort akustyczny, m.in. dzięki zastosowaniu szczelnych przejść międzywagonowych.
Z Ostrawy do Velimia wagony dotarły w sobotę 25 lipca. Tam przejdą kilkutygodniowe jazdy homologacyjne. W przyszłości wagony tego typu mają być homologowane również w Polsce.
Siemens w konsorcjum ze Skodą, oprócz serii 50 wagonów o których mowa, zbuduje 182 podobne wagony, jednak z dopuszczeniem na wyższą prędkość. Więcej o wagonach Viaggio dla naszych południowych sąsiadów
piszemy tutaj.