Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz (cz. V)

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 4/2015

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz (cz. V)
Władze woj. małopolskiego mają ambitny plan utworzenia na liniach wylotowych z Krakowa systemu kolei aglomeracyjnej. Ale projektu nie uda sie zrealizować, jeśli na tych linach nie poprawi się wydatnie przepustowość. Drogą do tego celu nie musi być wyłącznie budowa nowych torów szlakowych – na terenie węzła krakowskiego na wykorzystanie czekają m.in. odcinki linii towarowych. Drogą do poprawy przepustowości może być też montaż nowoczesnych urządzeń srk.

14 grudnia 2014 r. funkcjonowanie rozpoczął nowy przewoźnik pasażerski – Koleje Małopolskie (KMŁ). Koleje Małopolskie (spółka ze 100% udziałem woj. małopolskiego) obsługują w tym momencie trasę z Krakowa Głównego do Wieliczki. Jest to jeden z odcinków wpisanych w projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. 1 września br., po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do portu lotniczego Balice, do projektu SKA ma zostać włączony odcinek Kraków Główny – Balice, a w późniejszym okresie także trasy Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie (co będzie wiązać się z reaktywacją przewozów pasażerskich na trasie Skawina – Podbory) i Tarnów – Kraków – Trzebinia. Przy czym w tym ostatnim przypadku nie brakuje postulatów, by projekt SKA rozwinąć do Chrzanowa, a nawet do Oświęcimia. Zgodnie z intencją władz woj. małopolskiego, włączanie kolejnych odcinków do projektu SKA będzie powiązane z przejmowaniem na nich ruchu przez KMŁ.

SKA ma przekonać Małopolan do kolei

Główną ideą SKA jest zwiększenie liczby pociągów na liniach włączonych do projektu i utworzenie na nich rozkładu cyklicznego. Na wspomnianej już trasie do Wieliczki założenie to zostało zrealizowane: w dni robocze, w godz. 5.00-21.00, pociągi KMŁ z Krakowa do Wieliczki kursują co 30 min (w soboty takt półgodzinny jest zachowany do godz. 14.00), dodatkowo obecnie znacznie później odjeżdża ostatni pociąg z Krakowa (23.10 – wcześniej 20.29). Projekt SKA zakłada też, oprócz wprowadzenia na linie SKA nowoczesnego taboru oraz zwiększenia częstotliwości kursowania i wdrożenia cyklicznego rozkładu, także m.in. budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P&R. SKA to jeden z głównych priorytetów transportowych władz woj. małopolskiego na najbliższe lata. – W Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 zaplanowano środki na realizację rozwiązań umożliwiające integrację różnych środków transportu, jak np. węzły (centra) przesiadkowe i systemy P&R. Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których jest zapotrzebowanie na realizację takich inwestycji, mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków RPO. Obecnie takie parkingi realizowane są w Tarnowie i w Bochni. Zgodnie z planem transportowym, planowana jest realizacja dziewięciu podstawowych węzłów przesiadkowych oraz 16 pomocniczych węzłów przesiadkowych – czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji „Rynku Kolejowego” przez biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Nie są spełnione warunki wstępne

Wszystko pięknie, ale… Ten projekt się nie uda, jeśli nie poprawi się przepustowość linii wychodzących z węzła krakowskiego. Dotyczy to szczególnie fragmentu linii nr 8 na północ od Krakowa (w kierunku Miechowa, Kozłowa i Sędziszowa), gdzie pociągi regionalne „gnieżdżą się” na tych samych torach z pociągami regionalnymi. Określenie „gnieżdżą się” jest w tym wypadku jak najbardziej zasadne. To właśnie larum podniesione przez władze małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych, iż na trasie z Krakowa do Kozłowa/Sędziszowa nie sposób jest ułożyć satysfakcjonującego rozkładu jazdy ze względu na kolizję priorytetów rozkładowych z PKP Intercity, skłoniło redakcję „Rynku Kolejowego” do rozpoczęcia cyklu artykułów pt. „Nowe tory szlakowe potrzebne od zaraz”.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5