Trwa przygotowywanie dokumentu, będącego wstępem do przedłużenia linii kolejowej 250 SKM do Wejherowa. Samorząd wojewódzki uchylił się natomiast o odpowiedź na pytanie o jej ewentualne dalsze przedłużenie w kierunku Pruszcza Gdańskiego.
Niedawno opublikowaliśmy wywiad z prezesem SKM Trójmiasto Maciejem Lignowskim, w którym zwracał on uwagę na konieczność dalszej budowy linii 250 w kierunku Pruszcza, do węzła Czerwony Most. Lignowski zwrócił uwagę, że budowany obecnie przystanek Gdańsk Śródmieście (który powinien być gotowy do końca 2014 r.) będzie wyposażony tylko w dwie krawędzie peronowe – co w istotny sposób może utrudniać SKM organizację ruchu pociągów. Prezes SKM dodał jednak, że od początku zakładano, że przystanek Śródmieście jako zakończenie linii 250 powinien mieć charakter tymczasowy, gdyż ostatecznie linia 250 powinna zostać przedłużona do Czerwonego Mostu.
- To jest inwestycja, która musi być realizowana we współpracy z miastem, PKP SA i PKP PLK. Potrzeba na nią znacznie większych środków finansowych, których mamy. Liczymy, że uda nam się do tego przygotować, a potem zrealizować w kolejnej perspektywie finansowej UE. Sami nie będziemy jej w stanie przeprowadzić – mówił Lignowski.
Zadaliśmy pytanie w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego (który nie został co prawda przez prezesa SKM wymieniony, jednak jest on przecież znaczącym inwestorem przedsięwzięć kolejowych w regionie – linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest budowana przez „spółkę-córkę” UMWP), czy będzie on czynić działania zmierzające do przedłużenia linii 250 w kierunku południowym i połączenia jej z linią nr 9 PKP PLK (Warszawa-Gdynia). Sławomir Lewandowski z UMWP nie odpowiedział wprost na to pytanie (odesłał nas do SKM i PLK), sygnalizując jednak, że czynnikiem przemawiającym za realizacją tej inwestycji jest „zagrożenie pogarszającej się przepustowości odcinka Gdańsk Główny – Pruszcz Gdański, spotkanie temu poświęcone odbyło się z inicjatywy UTK w Gdańsku”.
Sławomir Lewandowski poinformował też jednocześnie, że PKP SKM w Trójmieście jest w trakcie przygotowania prestudium dla projektu poprawy przepustowości odcinka aglomeracyjnego Rumia-Wejherowo. Jednym z rozważanych wariantów jest wydłużenie linii nr 250 do Wejherowa. To także byłaby istotna inwestycja: dwutorowy odcinek Rumia-Wejherowo także staje się powoli „wąskim gardłem”, zwłaszcza na odcinku Rumia-Reda, po którym kursują także pociągi na Hel.