Česke Drahy przedstawiły założenia nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać od 15 grudnia 2019 roku. Dla polskich pasażerów szczególnie istotne są zmiany, której zajdą w siatce połączeń międzynarodowych.
Z informacji przedstawionej przez Czechów wynika, że obecnie kursujący z Warszawy do czeskiej Pragi pociąg Porta Moravica, zestawiony z wagonów CD, otrzyma grupę wagonów do Wiednia i Grazu w Austrii. Pociąg otrzyma także wagony, które pojadą do Krakowa i Przemyśla. W Przemyślu Porta Moravica ma być skomunikowana z nocnym pociągiem uruchamianym przez Koleje Ukraińskie do Lwowa i Odessy. Skład będzie uruchamiany w nieco innych godzinach niż obecnie. Pociąg znajdzie się w oczywiście w siatce połączeń PKP Intercity, o czym spółka poinformowała
z końcem lata.
Koleje Czeskie poinformowały także o kolejnym pociągu łączącym Polskę i Czechy. Będzie nazywać się Galicja i połączy Ostrawę Svinov (odjazd ze stacji o 6:10) z Krakowem i Przemyślem. Dodatkowo – tak jak zapowiadało PKP Intercity, dojdzie do wydłużenia międzynarodowego pociągu Batory, który obecnie kursuje między Budapesztem a Warszawą przez Brzecław, a od 15 grudnia ma dojechać do Terespola, przy granicy polsko-białoruskiej.
Portal zdopravy.cz podkreśla, że Koleje Czeskie rozmawiają na temat uruchomienia nowych bezpośrednich pociągów sezonowych do Świnoujścia czy Kołobrzeg, z wykorzystaniem nadwyżek czeskich wagonów, którym brakuje w sezonie PKP Intercity.
Bez wątpienia ważną informacją jest też wydłużenie trasy pociągów RailJet od czerwca 2020, które teraz kursują na trasie z Grazu do Wiednia i Pragi, a od następnego lata niektóre z tych kursów zostaną wydłużone do Berlina. Wzmocnione zostaną też relacje Praga – Wiedeń. W tej relacji wciąż przybywa pasażerów, i to nie tylko Kolejom Czeskim, ale także prywatnemu przewoźnikowi RegioJet.