| jm, RynekInfrastruktury.pl ⚫ 05.11.2014 ⚫
96
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Krzysztof Kwiatkowski był jednym z pierwszych prelegentów rozpoczętego dziś w Krakowie II Kongresu Infrastruktury Polskiej. Podczas swojego wystąpienia ogłosił, że pierwszą instytucją kontrolną w Europie, która spełnia wymagania nadzorującego wykorzystanie środków unijnych Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, jest polska Najwyższa Izba Kontroli.
W praktyce oznacza to, że współkontrolerami Trybunału w przypadku monitorowania polskich inwestycji będzie pracownik Najwyższej Izby Kontroli. – Dotąd tylko współpracowaliśmy przy tych kontrolach. Teraz będziemy w nich uczestniczyć. To duża zmiana, bo łatwiej nam będzie przekonać Trybunał do racji inwestora dzięki temu, że znamy specyfikę polskiego rynku – podkreślił Kwiatkowski.
Uniknąć biurokracji i słomianych inwestycji
– W poprzedniej perspektywie Polska nie uniknęła przypadków inwestycji drogich i niezbyt przydatnych, z których korzysta znacznie mniej osób niż planowano. Te obiekty stawały się nieefektywne i drogie w utrzymaniu, co znacznie ogranicza środki, które dany samorząd będzie mógł wykorzystać w przyszłości na inwestycje – stwierdził Krzysztof Kwiatkowski. Według prezesa NIK, w nowej perspektywie wydatkowanie środków będzie trudniejsze, a Komisji Europejskiej łatwiej będzie wycofywać dofinansowanie w przypadku nieprawidłowości, takich jak niespełnienie założeń lub zła realizacja inwestycji. – W nowej perspektywie większy nacisk zostanie położony na osiąganie konkretnych rezultatów. Możliwość uzyskania dofinansowania będzie warunkowana posiadaniem odpowiednich dokumentów strategicznych i planistycznych przez samorząd – podkreślił Kwiatkowski.
Prezes NIK zapewnił, że Izba popiera „wszelkie rozwiązania”, które zmniejszają biurokrację i ułatwiają samorządom wykorzystanie środków unijnych. W sierpniu NIK przedstawił raport, w którym poświadczył, że Minister Infrastruktury i Rozwoju skutecznie i właściwie przeprowadził negocjacje Umowy Partnerstwa z Komisją Europejską. – Kwestie zgodności celów polski z celami Strategii Europa 2020 mamy już za sobą – podkreślił.
Ostatnim istotnym aspektem nowej perspektywy unijnej wskazanym przez Kwiatkowskiego są Kontrakty Terytorialne. – Szybkie przyjęcie Umowy Partnerstwa spowodowało, że udało się sprawnie przyjąć te dokumenty – podkreślił. Jak poinformował Kwiatkowski, wczoraj rząd przyjął Kontrakty Terytorialne dla wszystkich województw (poza dwoma, które zostały przyjęte wcześniej).
Dźwignia dla sektora prywatnego
Prezes Najwyższej Izby Kontroli podkreślił, że środki unijne muszą generować efekt dźwigni dla inwestycji sektora prywatnego. – Musimy działać tak, żeby miejsce inwestycji sektora publicznego było stopniowo przejmowane przez sektor prywatny. To szczególnie istotne dlatego, że to ostatnia tak duża perspektywa unijna dla Polski – przypomniał.
– Polska bardzo dobrze stanęła w blokach startowych. Administracja rządowa i samorządowa wykonała kawał dobrej roboty. Przy swojej trudnej sytuacji finansowej Komisja Europejska, w sposób formalny i nieformalny będzie żywotnie zainteresowania żeby w wyjątkowo precyzyjny sposób nadzorować wydawanie środków. Odpowiedzialnością nas wszystkich jest to, żeby dobrze się do tej perspektywy przygotować – podsumował Krzysztof Kwiatkowski.
Więcej na temat:
Najwyższa Izba Kontroli (25)Więcej z regionu:
Polska (46250)Stacja Nojewo. Premiera reportażu UTK o kolejowych marzeniach
108
Infrastruktura Stacja Nojewo to opowieść o spełnianiu marzeń. Zabytkowy dworzec kolejowy, który jest jednocześnie domem, świadkiem historii i muzeum z zachwycającymi eksponatami. W reportażu „Stacja Nojewo – kolejowe marzenie”, kolejnym odcinku cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” UTK pokazuje wyjątkową stację Nojewo, którą można podziwiać dzięki ogromnemu zaangażowaniu Tomasza Węsierskiego.
Konstantynów Ł.: Co z datą otwarcia linii tramwajowej?
2k
Zintegrowany transport W kwietniu ruszyły ponownie prace remontowe na tramwajowej linii konstantynowskiej. Harmonogram robót jest bardzo ambitny, bo choć budowa na terenie Łodzi praktycznie się nie rozpoczęła, ma zostać zakończona jeszcze w tym roku. Władze obu miast deklarują, że nie ma zagrożenia opóźnieniami.
Itaka (Henicz): Przedsprzedaż zweryfikowała Radom
19,3k
Pasażer – Całkiem niepotrzebnie lotnisko Warszawa-Radom postrzegane jest w kategoriach politycznych. Dla nas jest to nowoczesny obiekt, mający wiele do zaoferowania klientom – stwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Piotr Henicz, Wiceprezes ITAKA HOLDINGS, Wiceprezes PIT.
W Szczecinie trwa przebudowa torowiska na Pl. Zwycięstwa
491
Zintegrowany transport Zmiany w infrastrukturze na Placu Zwycięstwa są coraz bardziej widoczne. Największy zakres robót prowadzony jest obecnie w obrębie torowiska tramwajowego.
Tramwaje Warszawskie czekają na młodych pracowników. Program dla szkół
945
Zintegrowany transport Teraz uczniowie i uczennice, w przyszłości tramwajarze i tramwajarki. Tramwaje Warszawskie otworzyły pracownię dla klas tramwajowych w warszawskich szkołach ponadpodstawowych.
Chojnice: PKS na nowym dworcu autobusowym przy kolei
3k
Zintegrowany transport Wokół chojnickiej stacji kolejowej miasto buduje multimodalny węzeł komunikacyjny. Ma to poprawić komfort i bezpieczeństwo korzystania z różnych form transportu. Z obiektu korzysta najważniejszy przewoźnik w tym rejonie – PKS Chojnice, a także PKS Bytów.
Łódź: Średni wiek tramwajów nie spada. Postępy we flocie autobusowej
1,7k
Zintegrowany transport Łódzka komunikacja miejska wciąż pogrążona jest w poważnym kryzysie infrastrukturalnym. Czy podobne problemy dotyczą także taboru MPK? Stosunkowo niski średni wiek autobusów udaje się dalej obniżać. Podobnych postępów nie widać jednak we flocie tramwajowej.
Pabianice: Korekta nazwy powstającego przystanku kolejowego
1,4k
Pasażer PKP PLK zmieniły nieznacznie nazwę powstającego przystanku przy ul. Lutomierskiej w Pabianicach. Znacznie opóźniona względem pierwotnych założeń budowa postępuje. Do końca zmierzają też prace w Głownie, Strykowie i Zduńskiej Woli realizowane w ramach tego samego projektu unijnego.
MPK Poznań naprawi fragment torowiska
774
Zintegrowany transport Na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Dmowskiego powstanie nowe torowisko, a na przejściu i przejazdach przez tory – nawierzchnia z gumowych płyt. Prace zostaną przeprowadzone podczas tzw. długiego, majowego weekendu. W tym czasie tramwaje linii 1, 7 i 11 będą kursować zmienionymi trasami, uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T1.
Łódź: Modernizacja linii konstantynowskiej potrwa dłużej?
2,6k
Zintegrowany transport Po oficjalnym rozpoczęciu modernizacji nieczynnej od 2019 r. linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego rozebrano część starego torowiska, nie podjęto jednak dalszych prac. Władze Łodzi tłumaczą, że wciąż czekają na wydanie decyzji ZRID, na podstawie której wykonawca ma przystąpić do samej budowy. Najprawdopodobniej realizacja inwestycji potrwa więc dłużej, niż pierwotnie zakładano.
jm, RynekInfrastruktury.pl - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej na temat:
Najwyższa Izba Kontroli (25)Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >