W wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych, UTK stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, poprzez niespełnienie warunków technicznych, których celem powinno być utrzymanie elementów infrastruktury kolejowej, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na linii nr 1 Warszawa Centralna – Katowice.
UTK nakazał zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości do 10 grudnia 2013 roku i nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Nieprawidłowości polegały między innymi na braku oznakowania lub braku jego widoczności dla kilometrażu linii, co powodowało brak możliwości orientacji maszynisty w dokładnym położeniu składu pociągu na szlaku.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego zarządca infrastruktury podjął działania naprawcze zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, celem weryfikacji ich wykonania, przeprowadził działania rekontrolne. W ich wyniku stwierdzono, że pomimo usunięcia znacznej części nieprawidłowości przez zarządcę infrastruktury, w dalszym ciągu na linii kolejowej występowały odcinki, na których nie jest zapewniona pełna widoczność ww. znaków.