Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nieczynny most kolejowy będzie zaadaptowany dla turystyki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nieczynny most kolejowy będzie zaadaptowany dla turystyki
fot. Ütze CC BY-SA 3.0 de
Podczas posiedzenia rady urzędu Barnim-Oderbruch, radni zdecydowali o przystąpieniu do projektu, którego głównym celem jest adaptacja nieczynnego kolejowego mostu na Odrze, Siekierki – Neurüdnitz do celów turystycznych.

W spotkaniu uczestniczył wicemarszałek Jarosław Rzepa, który przedstawił założenia przedsięwzięcia. Projekt zakłada adaptację najdłuższego mostu na Odrze, mostu Siekierki – Neurüdnitz, który docelowo ma być wzbogacony o ścieżkę rowerową, chodniki i platformy widokowe.

Radni podjęli decyzję jednogłośnie. Tym samym urząd Barnim-Oderbruch będzie reprezentował stronę niemiecką w porozumieniu dotyczącym podnoszeniu estetyki krajobrazu oraz infrastruktury turystycznej na terenie Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. W lutym tego roku swoje zaangażowanie potwierdził już Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, główny realizator projektu oraz gmina Cedynia.

Decyzja radnych Barnim-Oderbruch otworzyła drogę do pierwszych ustaleń roboczych, które pozwolą na wypracowanie harmonogramu prac. W rozmowach uczestniczy Dorota Janicka, dyrektorka Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.

Most łączący Siekierki i Neurüdnitz znajduje się w odległości 77 km od Szczecina i 66 km od Bramy Brandenburskiej w Berlinie. Wokół jego 785-metrowej konstrukcji rozciągają się tereny starorzecza Odry nazywane Kostrzyneckim Rozlewiskiem. To wyjątkowo cenne, naturalne rozlewisko Odry w Cedyńskim Parku Krajobrazowym, część transgranicznego kompleksu przyrodniczego, położonego wzdłuż koryta Odry, znanego po stronie polskiej i niemieckiej jako Unikalna Dolina Dolnej Odry. Obszary te objęte są ochroną siedliskową i ptasią w ramach europejskiej sieci Natura 2000.

Pod względem wartości przyrodniczych to ostatni taki obszar w Europie, gdzie na tak dużym obszarze naturalne fluktuacje poziomu rzeki nie są regulowane sztucznie, a gospodarka człowieka ma wiele z charakteru ekstensywnego, koegzystującego z otaczającą ją naturą. Obecnie most jest nieużywany i obowiązuje na nim zakaz wstępu dla osób nieuprawnionych.

Rewitalizacja mostu to szansa na stworzenie wyjątkowej atrakcji turystycznej, łączącej funkcję komunikacyjną i widokową, która przyciągnie tysiące turystów, zwłaszcza z terenu Polski i Niemiec. Most został zgłoszony jako element łączący polskie i niemieckie szlaki rowerowe do proponowanej systemowej trasy rowerowej województwa zachodniopomorskiego "Tysiąca Jezior". 

Starania, aby nieczynny most Siekierki – Neurüdnitz przywrócić do życia, jako połączenie pieszo-rowerowe szlaków turystycznych niemieckich i polskich, czynione są od 2004 roku. Teraz projekt będzie realizowany przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego w porozumieniu z Gminą Cedynia oraz stroną niemiecką, reprezentowaną przez urząd Barnim-Oderbruch. W najbliższy piątek, od godziny 11, wizytę na terenie gminy Cedynia zaplanowała Komisja Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego ds. Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej.

Koszt inwestycji szacuje się na ok. 6 mln zł., a jej przeprowadzenie ma być możliwe dzięki wsparciu ze środków programu Współpracy Terytorialnej Interreg VA. Aby inwestycja mogła ruszyć, musi powstać dokumentacja projektowa (koszt ok 200 tys. zł),. Niezbędne jest również uregulowanie kwestii prawnych. Gmina Cedynia musi przejąć most od PKP S.A. Następnie Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, jako inwestor, otrzyma od właściciela mostu prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Po przeprowadzeniu prac, Gmina Cedynia przejmie obowiązki właścicielskie, włącznie z utrzymaniem trwałości projektu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociąg poświęcony Moniuszce na Pomorzu Zachodnim

Fotorelacje

Pociąg poświęcony Moniuszce na Pomorzu Zachodnim

inf. pras. 26 kwietnia 2019

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Zachodniopomorskie: kolej w kontrakcie terytorialnym

Prawo i polityka

Zachodniopomorskie: kolej w kontrakcie terytorialnym

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego/ jar, Rynek Kolejowy 24 września 2014

Zachodniopomorskie: Umowa z Przewozami Regionalnymi tylko na rok, ale...

Prawo i polityka

Zachodniopomorskie: Umowa z Przewozami Regionalnymi tylko na rok, ale...

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy 28 stycznia 2015

Zobacz również:

Pociąg poświęcony Moniuszce na Pomorzu Zachodnim

Fotorelacje

Pociąg poświęcony Moniuszce na Pomorzu Zachodnim

inf. pras. 26 kwietnia 2019

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Zachodniopomorskie: kolej w kontrakcie terytorialnym

Prawo i polityka

Zachodniopomorskie: kolej w kontrakcie terytorialnym

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego/ jar, Rynek Kolejowy 24 września 2014

Zachodniopomorskie: Umowa z Przewozami Regionalnymi tylko na rok, ale...

Prawo i polityka

Zachodniopomorskie: Umowa z Przewozami Regionalnymi tylko na rok, ale...

Michał Szymajda, Rynek Kolejowy 28 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5