Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

"Drzwi otworzyły się w czasie jazdy". Niebezpieczne zdarzenie we Wrocławiu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
19-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
"Drzwi otworzyły się w czasie jazdy". Niebezpieczne zdarzenie we Wrocławiu
Fot. Michał Szymajda (zdjęcie ilustracyjne)Stacja kolejowa Wrocław Główny
Jeszcze kilka lat temu co jakiś czas mieliśmy przypadki wskakiwania do odjeżdżającego pociągu. Teraz nowoczesne wagony uniemożliwiają takie zdarzenia, bo drzwi są automatyczne, a nie ręczne. Jednak relacja jednego z Czytelników z sytuacji, do jakiej doszło w pociągu PKP Intercity, wydała się bardzo niepokojąca.

Z redakcją "Rynku Kolejowego" skontaktował się nasz Czytelnik, który był świadkiem niebezpiecznej sytuacji na dworcu Wrocław Główny. Kilkuletni chłopak miał w ostatniej chwili wbiec do ruszającego pociągu PKP Intercity. Ten był zestawiony z tradycyjnych wagonów.

Czytelnik pyta, czemu w ruszającym pociągu można otworzyć drzwi?

– Do ruszającego pociągu wbiega chłopiec. Drzwi automatyczne normalnie się wtedy otwierają, wpuszczając chłopca do środka, któremu na szczęście nic poważnego się nie stało. Pociąg awaryjnie hamuje, konduktorka poucza chłopca – opisał sytuację z końca kwietnia pan Michał.

W związku z tym zdarzeniem Czytelnikowi zrodziły się pytania, którymi podzielił się z naszą redakcją. – Dlaczego drzwi nie są blokowane na sekundy przed odjazdem, tak jak ma to miejsce na przykład we Francji? W końcu, dlaczego w ogóle opcja otwarcia drzwi podczas ruszania pociągu jest jeszcze możliwa?

Zapytaliśmy o to narodowego przewoźnika. Przy czym warto wspomnieć, że zarówno nowe wagony, jak i elektryczne zespoły trakcyjne mają blokadę otwarcia drzwi po przekroczeniu prędkości powyżej 5 km/h. Co więcej, żeby otworzyć drzwi w składach zespolonych oraz niektórych składach wagonowych, niezbędne jest zwolnienie blokady przez maszynistę pociągu.

PKP Intercity o kwietniowym incydencie na Wrocławiu Głównym

PKP Intercity potwierdza, że sytuacja, którą opisał pan Michał, miała rzeczywiście miejsce. Dotyczyła pociągu IC 8306 "Zefir". Po podaniu sygnału gotowości do odjazdu pociągu konduktorka zauważyła wybiegających z przejścia podziemnego nastoletniego chłopca i dorosłego mężczyznę.

– Po dobiegnięciu do pociągu mężczyzna otworzył drzwi do wagonu naciskając przycisk, w ten sposób umożliwiając chłopcu wejście. W tym samym momencie pociąg zaczął ruszać zgodnie z już podaną komendą [do odjazdu] – relacjonuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Intercity.

Jak dalej uzupełnia: – Po dostrzeżeniu zagrożenia zatrzymano pociąg i konduktorka wyszła do chłopca, żeby pouczyć go, jak powinien się zachować. Natomiast towarzyszący mu mężczyzna w tym momencie oddalił się w kierunku wyjścia z peronów.

Bezpieczeństwo na kolei. Jakie mechanizmy są zainstalowane w wagonach?

Dość groźne wyglądająca sytuacja na szczęście nie okazała się tragiczna w skutkach. Jak jest więc z blokowaniem drzwi w czasie jazdy? Tutaj przedstawiciel PKP IC zapewnia, że kwestie bezpieczeństwa są najważniejsze.

– Z tego powodu mechanizmy drzwiowe w pociągach, szczególnie w nowoczesnych składach Intercity, są zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić ich przypadkowe otwarcie podczas jazdy. Stanowi to kluczowy element konstrukcyjny, mający na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków – tłumaczy Maciej Dutkiewicz.

Dodatkowo – jak tłumaczy rzecznik PKP IC – wszystkie drzwi pasażerskie muszą być wyposażone w urządzenia do ręcznego otwierania w trybie awaryjnym. "Jednak ich działanie jest ograniczone do bardzo niskiego zakresu prędkości, zazwyczaj od 0 do 10 km/h. Oznacza to, że w normalnych warunkach jazdy, przy wyższych prędkościach, otwarcie drzwi przez pasażerów nie jest możliwe".

Maciej Dutkiewicz wskazuje również, że "specyfikacje techniczne dotyczące budowy wagonów często zawierają wymogi dotyczące dodatkowych zabezpieczeń i blokad drzwi, w tym systemów selektywnego blokowania drzwi bocznych, zgodnych z międzynarodowymi standardami. Te zaawansowane systemy bezpieczeństwa są zazwyczaj kontrolowane przez obsługę pociągu".
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5