NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Nawet 130 mln zł straty Pesy. „Najtrudniejsze miesiące w historii firmy"

| Jakub Madrjas 01.07.2016 91

Nawet 130 mln zł straty Pesy. „Najtrudniejsze miesiące w historii firmy"
Fot. Jakub Kapka, SM42.pl
Pesa potwierdza, że wliczając rezerwy na potencjalne kary, strata spółki za 2015 rok wyniosła 130 mln złotych. Sytuacja spółki jest jednak stabilna.
Rzecznik Pesy Michał Żurowski potwierdza pojawiające się w mediach informacje o dużych stratach spółki za 2015 rok. – Strata naszej spółki za rok 2015 jest rzędu 130 mln złotych – przyznaje, zaznaczając, że wynika to z zawiązanych rezerw na potencjalne kary umowne. – Jest to efektem najtrudniejszych miesięcy w kilkunastoletniej historii firmy pod nazwą Pesa – dodaje rzecznik. Strata (jednostkowa) ok. 130 mln zł zostanie pokryta z kapitałów zapasowych firmy.

Żurowski przypomina ubiegłoroczne okoliczności w jakich działała Pesa: "kumulacja realizacji wielu zamówień jednocześnie pod koniec poprzedniej perspektywy unijnej", "zmiana przepisów prawa, utrudniające i przedłużające proces homologacji pojazdów Dart dla PKP IC, a co za tym idzie późniejsze dostawy", "długi okres oczekiwania na podpisanie umowy z PKP IC na dostawę Dartów a jednocześnie krótki w porównaniu do innych dostawców czas realizacji" oraz "jeszcze dłuższy czas od wygrania przetargu na tramwaje dla Krakowa do uzyskania przez to miasto finansowania; w efekcie 7-miesięczne oczekiwanie na podpisania umowy i rozpoczęcie produkcji, a potem walkę z czasem".

–  Były i inne przyczyny i choć sytuacja spółki jest dziś stabilna, ten trudny ubiegły rok skutkuje – czego nie ukrywał w wywiadach prasowych prezes Tomasz Zaboklicki – ujemnym wynikiem finansowym Pesy – mówi Żurowski. I rzeczywiście, Już pod koniec ubiegłego roku w rozmowie z "RK" prezes Pesy mówił: "W tym roku pracujemy na kary umowne. Ale co było alternatywą? Leżeć na leżaku? Naszym celem jest  rozwój, nie wartość spółki". Już wówczas było jasne, że rok zakończy się stratą.

Wspomniany odbiór Dartów zakończył się dopiero w marcu tego roku, co na pewno ma znaczenie dla wyniku za rok ubiegły. Całą historię kontraktu przypominamy tutaj. Natomiast ostateczna wartość kar umownych nie jest jeszcze znana – na przykład w przypadku kontraktu dla PKP Intercity strony zgodziły się oddać sprawę do arbitrażu.

Pesa na pewno nie zbliży się w tym roku do rekordowych obrotów na poziomie 3,5 mld złotych, jakie zanotowała w ubiegłym roku. Portfel zamówień Pesy na 2016 to połowa tej kwoty. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5