Grupa posłów, wśród których znalazła się posłanka Alicja Chybicka i Jacek Protasiewicz, zwrócili się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z projektem odbudowy siatki połączeń międzywojewódzkich na magistrali podsudeckiej.
Poseł i posłanka (nie są to jednak jedyne interpelacje w tej sprawie) chcieliby reaktywacji połączeń z Krakowa przez Katowice, Kędzierzyn-Koźle, Nysę, Kamieniec Ząbkowicki i Kłodzko do Kudowy.
Jak pisze Jacek Protasiewicz, od końca 2006 wielu mieszkańców wspomnianych miejscowości straciło możliwość korzystania z usług przewozów kolejowych w dojeździe do szkół, zakładów pracy oraz pobliskich miejscowości. – Likwidacja oznaczała także ograniczoną możliwość dojazdu turystów do wielu atrakcji turystycznych położonych wzdłuż magistrali podsudeckiej. Dla mniejszych miejscowości brak stałego połączenia kolejowego ze Śląskiem i Krakowem przyczynił się do powstania barier w rozwoju gospodarczym oraz społecznym – pisze poseł. W podobnym tonie interpelacje do ministerstwa przesłała też posłanka Chybicka.
Niestety, ministerstwo nie widzi możliwości zwiększenia kwoty dofinansowania PKP Intercity, tak by połączenie można było uruchomić.
– Kwota dotacji przewidziana na rok 2017 nie pozwoli na zaspokojenie wszystkich potencjalnych potrzeb przewozowych, zaś Minister jako zamawiający nie może zlecić takiej liczby połączeń, której nie będzie w stanie w danym roku dofinansować. Nie może on również zobowiązać przewoźnika do świadczenia usług poniżej rzeczywistych kosztów ich realizacji. Tym samym należy stwierdzić, że możliwości rozbudowy istniejącej oferty przewozowej są ograniczone – pisze podsekretarz stanu w MIB Kazimierz Smoliński.
MIB zwraca też uwagę na zły stan niezelektryfikowanej linii 137, gdzie na odcinku pomiędzy Nysą (tu dojeżdżają jeszcze pociągi regio z Kędzierzyna-Koźla) a Kamieńcem Ząbkowickim można jeździć z maksymalną prędkością od 60 do 80 km/h z licznymi miejscowymi zwolnieniami. Ruch po niej można prowadzić wyłącznie trakcją spalinową, co dodatkowo komplikuje sytuacje, w związku ze znikomą dostępnością dieslowskich lokomotyw w taborze PKP Intercity.
– Dogodne skomunikowanie Kudowy-Zdroju przez Kłodzko z Krakowem w bieżącym rozkładzie jazdy pociągów zostało zapewnione poprzez połączenia z przesiadką na stacji Wrocław Główny – informuje MIB.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.