NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Ministerstwo Rozwoju: Priorytety unijne na kolei to bezpieczeństwo i interoperacyjność

| Kasper Fiszer 04.12.2017 42

Ministerstwo Rozwoju: Priorytety unijne na kolei to bezpieczeństwo i interoperacyjność
Wagony MAV przy peronie w Opocznie PołudniowymFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Polska kolej zyskuje nie tylko na bezpośrednim finansowym wsparciu Unii Europejskiej, ale i na transferze nowoczesnych technologii – przekonywał na Kongresie Kolejowym Jarosław Orliński z Ministerstwa Rozwoju. Ocenił, że branża kolejowa stanowi jeden z ważniejszych sektorów gospodarki w skali krajów członkowskich i całej UE. Dodał przy tym, że możliwości uzyskania pomocy w realizacji projektów transportowych jest relatywnie dużo i nie ograniczają się one do kwestii infrastrukturalnych czy taborowych.
Wejście Polski do Unii Europejskiej dało branży transportu szynowego szereg nowych możliwości nie tylko w zakresie dostępu do środków pomocowych – przekonywał podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju. Wskazywał on np. stało się ono impulsem do wdrażania nowoczesnych technologii. – Inteligentne systemy transportowe można było już wówczas obserwować w praktyce, ale nie w polskich miastach – stwierdził.

Kolej jednym z filarów gospodarczych wspólnoty

Podkreślał on równocześnie, że wdrażanie rozwiązań tego typu nie zawsze kończyło się sukcesem. – Oczywiście są obszary, w których wyniki mogłyby być lepsze – mówił. Stwierdził przy tym, że najprawdopodobniej w najbliższych latach polityka szczebla unijnego będzie wciąż przyjazna sektorowi transportu szynowego. – Dla Komisji Europejskiej kolej pozostaje obszarem miłym dla ucha. To bardzo ważny segment rozwoju gospodarki danego kraju członkowskiego i całej UE choćby dlatego, że mówimy o bardzo dużej liczbie osób zatrudnionych nie tylko przy przewozach, ale także np. przy produkcji taboru – tłumaczył.

Jarosław Orliński wskazywał również na priorytety KE, które będą potencjalnie wpływać na kreowanie polityki transportowej. – Komisja zwraca dużą uwagę na kwestie związane z interoperacyjnością oraz bezpieczeństwem – powiedział. – Chodzi o szybkie i bezproblemowe przemieszczanie się np. dzięki takim systemom jak ERTMS, który sprawi, że będzie można bezpiecznie przejeżdżać przez poszczególne kraje członkowskie – wskazywał.

Duże znaczenie ma estetyczny walor projektów transportowych

– Element, na który zwracamy [w Polsce] może trochę mniejszą uwagę, to kwestie estetyczne – ocenił. – Projekty nowych dworców kolejowych, które powstają w Polsce, uwzględniają go, choć zauważam, że jeszcze trochę brakuje nam np. w obszarze zazieleniania terenów [dookoła dworców] – mówił. Prelegent Kongresu Kolejowego poruszył także temat walorów estetycznych taboru kolejowego, przywołując nagrody, jakie za design swoich pojazdów otrzymała w 2016 r. bydgoska Pesa.

Zdaniem Jarosława Orlińskiego różne aspekty aktywności UE jako podmiotu dofinansowującego projekty kolejowe przekładają się wprost na satysfakcję pasażerów. Chodzić ma tu nie tylko o realizację przedsięwzięć z zakresu infrastruktury czy taboru. Wsparcie dla instytucji związanych z koleją mogłoby bowiem pochodzić np. z zarządzanego przez MR programu operacyjnego Inteligentny Rozwój. Ma on wspomagać przede wszystkim powstawanie konsorcjów badawczo-rozwojowych i przedsiębiorców chcących opracować nowe rozwiązania technologicznie samodzielnie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5