NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Modernizacja linii do Szczecina… obniży prędkość pociągów

| Jakub Madrjas 20.02.2018 9,2k

Modernizacja linii do Szczecina… obniży prędkość pociągów
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
Nawet 150 km/h osiągają obecnie pociągi na odcinku linii Poznań – Szczecin pomiędzy Wronkami i Dobiegniewem. Po modernizacji linii prędkość zostanie zmniejszona do 130 km/h.
Linia 351 Poznań – Szczecin jest elementem magistrali E59, która przechodzi modernizację w ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Ten odcinek jest na tzw. ścieżce krytycznej. Ze względu na pozyskanie dofinansowania z instrumentu CEF, prace muszą się skończyć już w 2020 roku. Tymczasem dopiero ogłoszono pierwsze przetargi na modernizację torów.

Obecny stan linii kolejowej 351 pozwala na osiągnięcie prędkości 120 km/h na prawie wszystkich odcinkach. Miejscami prędkość jest nawet wyższa, jak między Wronkami a Dobiegniewem, gdzie przez Puszczę Notecką pociągi pędzą 140–150 km/h. Wprawdzie podkreśla się, że modernizacja linii pozwoli na podniesienie prędkości do 160 km/h. Jednak akurat na tym – najszybszym obecnie – odcinku prędkość… spadnie.
 
Obecne prędkości na liniach kolejowych, rys. openrailwaymap.org
Decyzja środowiskowa obniżyła prędkość

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PLK potwierdza, że choć linia kolejowa E59 na objętym projektem odcinku Poznań – Szczecin Dąbie (około 197 km) została zaprojektowana i będzie modernizowana na prędkość konstrukcyjną 160 km/h dla pociągów pasażerskich, to decyzja środowiskowa z 15 maja 2015 r. wskazuje ograniczenie prędkości jazdy pociągów na odcinku Wronki – Krzyż Wielkopolski – Dobiegniew do 130 km/h.

– Jest to ograniczenie wynikające z ochrony środowiska – informuje Wolny i zapewnia, że PKP Polskie Linie Kolejowe „podjęły już działania w celu zapewnienia prędkości 160 km/h w momencie zakończenia modernizacji”. Podniesienie prędkości nie będzie wymagać dodatkowych prac. – Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Poznaniu i Gorzowie Wlkp. Możliwość zniesienie ograniczenia wynika z nowych opracowań i warunków wpływu pociągów – linii kolejowych na środowisko – wyjaśnia przedstawiciel inwestora.

Nie było czasu na odwołanie

Dlaczego PLK nie odwołała się od niekorzystnej decyzji środowiskowej? Jak wyjaśnia przedstawiciel PLK, projekt musi być realizowany sprawnie, co wyklucza możliwość opóźnień m.in. w pozyskaniu decyzji administracyjnych i przy wykonaniu robót budowlanych. - Obecnie nie ma ograniczeń na linii, a działania PLK zmierzają w kierunku uzyskania maksymalnej prędkości po zakończeniu projektu - powtarza Wolny.

Obecnie pociągi pokonują 210 kilometrów pomiędzy głównymi stacjami aglomeracjach w czasie co najmniej 2 godziny 26 minut. Według zapowiedzi, inwestycja skróci czas podróży najszybszymi pociągami o około 20 minut.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5