Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym. Jej przyjęcie może spowodować, że będzie konieczna zmiana profilu działalności spółki PKP LHS. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiada, że do podziału LHS na zarządce infrastruktury i operatora nie dojdzie.
Zmiany w ustawie są konieczne w związku z dostosowaniem polskiego prawa do wymogów prawa UE. W ocenie Komisji Europejskiej, Polska jak dotąd nie implementowała do prawa krajowego części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. Procedowana obecnie nowelizacja podejmuje kwestie, które narzuca ww. dyrektywa.
Nowe przepisy a LHS
Co to oznacza w praktyce w polskich realiach? Nowe przepisy na pewno nic nie zmienią w realiach funkcjonowania PKP SKM Trójmiasto (która literalnie spełnia kryteria przewoźnika wykonującego przewozy „o zasięgu regionalnym lub lokalnym”). Natomiast znacznie więcej emocji w tym zakresie budzi sytuacja PKP LHS. Pytanie bowiem, czy nowe przepisy wymuszą, czy nie wymuszą konieczności podziału LHS na pół i utworzenia LHS-przewoźnika oraz LHS-zarządcy infrastruktury?
MIR i LHS mówią jednym głosem
– W przypadku PKP LHS można mówić o wykonywaniu przez Spółkę wyłącznie regionalnych przewozów kolejowych na wydzielonej linii kolejowej o zasięgu regionalnym. W związku z powyższym PKP LHS objęta jest wyjątkiem przewidzianym w ustawie i na jej mocy posiada uprawnienia do funkcjonowania w ramach zintegrowanej struktury jako zarządca linii kolejowej nr 65 i podmiot wykonujący na tej linii przewozy towarów – komentuje Aleksandra Bondyra, p.o. rzecznika PKP LHS.
– Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie planuje wprowadzania zmian, których efektem byłby podział lub zmiana formuły funkcjonowania PKP LHS Sp. z o.o – odpisał na pytanie redakcji rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa.
Na czym polega zmiana przepisów i jak może zareagować na brak decyzji o podziale Komisja Europejska? Szeroki raport na ten temat znajdziesz na portalu MONITOR

2015-05-29 13:35:14 Autor: niekolejarz
---.energo.krakow.pl
Nie jestem w żaden sposób związany z koleją.
Myślę jednak, że lepiej nie ruszać czegoś co dobrze działa i generuje zyski ??!!
2015-05-29 13:51:18 Autor: AAA
---.deutschebahn.com
Czemu dzielić ? Trzeba tylko dobrych prawników. Przecież kolej DB AG dalej jest jednym koncernem i jakby nie patrzeć to trochę większym niż LHS. Trzeba tylko dokonać podziału w ramach jednego podmiotu gospodarczego, a potem ewentualnie podać UE do sądu, tak, jak zrobiły to koleje DB.
W przypadku, gdyby to się nie udało, trzeba się liczyć w wejciem na LHS innych podmiotów przewozowych, co może się negatywnie odbić na kondycji LHS przewoźnika.
2015-05-29 13:53:20 Autor: Zdenek
---.43.4.226
A ja jestem związany z koleją: LHS trzeba natychmiast koniecznie podzielić. Kolej w Polsce nie jest od generowania zysków tylko od wypełniania misji społecznej(tzn zapewniania miejsc przechowania dla pociotków, kacyków z politycznego nadania i pierdzistołków).
A tak na poważnie: Pracuję dla kolei w UK, Ministerstwo Trasportu Jej Królewskiej Mości przygotowuje projekt ponownego połączenia przewoźników z infrastrukturą w ramach pokrywających istniejące franszyzy (tzw integracja pionowa). Wcale nie obowiają się Komisji Europejskiej tylko robią take manewry żeby było taniej i wygodniej w zarządzaniu.
2015-05-29 14:13:00 Autor: Luca
---.dynamic.chello.pl
Podział będzie początkiem końca LHS.
Ale u nas już tak jest. Jak kura zniesie złote jajo to się z niej na siłę wyciska drugie. Efekt jest z góry wiadomy.
Bzdety o dostosowaniu do prawodawstwa unijnego pojawiają się zawsze, gdy planowana jest jakaś szemrana prywatyzacja, restrukturyzacja czy inna ...acja. Ciemny lud to kupi - że zacytuję klasyka.
2015-05-29 14:38:38 Autor: Piłat
---.tktelekom.pl
Nie do końca rozumiem czemu poza podpuszczaniem i judzeniem służy ten wasz żałosny tekst.
Ministerstwo, które odpowiada za wprowadzenie dyrektyw nic nie planuje. No więc o czym w ogóle jest ten tekst.
Odczepcie się od LHS-u!
2015-05-29 14:41:27 Autor: Głos z USA
---.56.13.85
Poeinni podzielic jeszcze na (KPP) kolejowe podkłady prawe i na (KPL) kolejowe podkłady lewe. Na ( KS) kolejowe śruby i na (KPS) kolejowe podkladki śrub. To wiecej Prezesów, wiceprezesów i sekretarek .
2015-05-29 14:42:10 Autor: acc
---.160.248.3
Podzielić LHS? Chyba na lewą szynę i prawą szynę......
2015-05-29 15:00:02 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
JewroSojuz przynosi zgubę dla dróg żelaznych w Polszy.
Infrastruktura kolejowa powinna należeć do towarowego przewoźnika kolejowego nie tylko na LHS, ale na całym terytorium Polszy. Wyjątkiem może być aglo
2015-05-29 15:28:23 Autor: podróżnik
---.internetdsl.tpnet.pl
I OD RAZU POD TRYBUNAŁ STANU TYCH, KTÓRZY PROPAGUJĄ TAKIE POMYSŁY.
Najwyraźniej, to że LHS ma się dobrze w porównaniu do reszty kolei w Polsce niektórym bardzo przeszkadza.
Złota zasada ekipy z SGH (SGPIS) sprywatyzować, podzielić, zniszczyć... w dowolny sposób.
2015-05-29 15:32:30 Autor: haha
---.g-net.pl
Trzeba tak dzielić, żeby nie podzielić. Dasie.
2015-05-29 20:16:52 Autor: Pupil
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Podróżnik,
a co, chcesz redakcję RK dać do trybunału?
Bo oprócz niej nikt poważnie o tym nie mówi i nie chce...
2015-05-29 20:26:41 Autor: Tomh
---.internetia.net.pl
A nie lepiej by było jakby te linię przejęły PKP PLK? Przynajmniej cała infrastruktura podlegałaby pod jeden podmiot. Wiem że PLK nie jest idealna a tym przypadku nie widzę raczej żadnego zagrożenia dla tej linii.
Inne opinie mile widziane.
2015-05-30 07:51:07 Autor: Myślący
---.google.com
A czy PKP LHS ma jakieś problemy że piszesz o przejęciu przez plk infrastruktury? Z tego co wiem to plk jest w katastrofalnej sytuacji bo na ogromnym minusie. LHS zarabia i nie powinno się zmieniać jej organizacji.
2015-05-30 13:01:18 Autor: Olgierd_Jedlina
---.internetdsl.tpnet.pl
Olgierd_Jedlina Hahaha. Pół Polski i przewóz regionalny... Ale to nie jest tragedią, tragedią jest to, że vacatio legis to trzy miesiące. Więc dzielić LHS będą w ostatnie dwa tygodnie. I jak dzieliłby Wach z Wasiak, to po podzieliliby głupio, a jak będzie dzielić Wasiak z Karnowskim to podzielą bardzo głupio.
2015-05-30 20:19:40 Autor: kk
---.dynamic.chello.pl
Cel uświeca środki.
To jak PKP LHS wytłumaczy posiadanie SMS zgodnie z obowiazujacymi przepisami UE?
Przeciez "wydzielonych linii regionalnych" taki obowiązek nie dotyczy...
Kiedys spelniali kryteria a teraz nagle nie?
2015-05-31 09:03:21 Autor: Kuba
---.play-internet.pl
A poza tym sadze, ze Unia Europejska musi byc zniszczona.
I think that the European Union must be destroyed.
2015-05-31 19:28:22 Autor: k
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Odpowiednie decyzje, tylko dlaczego tak długo musiał to trwać.
2015-05-31 22:18:08 Autor: kk
---.dynamic.chello.pl
[Admin: zmoderowano]
2015-06-01 13:59:34 Autor: Gierek
---.10.1.25
Gierek Dzielenie LHS byłby bzdurą, dobrze funkcjonuje na takich warunkach jak jest, więc po co coś ruszać... żeby zepsuć?