Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym. Jej przyjęcie może spowodować, że będzie konieczna zmiana profilu działalności spółki PKP LHS. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zapowiada, że do podziału LHS na zarządce infrastruktury i operatora nie dojdzie.
Zmiany w ustawie są konieczne w związku z dostosowaniem polskiego prawa do wymogów prawa UE. W ocenie Komisji Europejskiej, Polska jak dotąd nie implementowała do prawa krajowego części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. Procedowana obecnie nowelizacja podejmuje kwestie, które narzuca ww. dyrektywa.
Nowe przepisy a LHS
Co to oznacza w praktyce w polskich realiach? Nowe przepisy na pewno nic nie zmienią w realiach funkcjonowania PKP SKM Trójmiasto (która literalnie spełnia kryteria przewoźnika wykonującego przewozy „o zasięgu regionalnym lub lokalnym”). Natomiast znacznie więcej emocji w tym zakresie budzi sytuacja PKP LHS. Pytanie bowiem, czy nowe przepisy wymuszą, czy nie wymuszą konieczności podziału LHS na pół i utworzenia LHS-przewoźnika oraz LHS-zarządcy infrastruktury?
MIR i LHS mówią jednym głosem
– W przypadku PKP LHS można mówić o wykonywaniu przez Spółkę wyłącznie regionalnych przewozów kolejowych na wydzielonej linii kolejowej o zasięgu regionalnym. W związku z powyższym PKP LHS objęta jest wyjątkiem przewidzianym w ustawie i na jej mocy posiada uprawnienia do funkcjonowania w ramach zintegrowanej struktury jako zarządca linii kolejowej nr 65 i podmiot wykonujący na tej linii przewozy towarów – komentuje Aleksandra Bondyra, p.o. rzecznika PKP LHS.
– Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie planuje wprowadzania zmian, których efektem byłby podział lub zmiana formuły funkcjonowania PKP LHS Sp. z o.o – odpisał na pytanie redakcji rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa.
Na czym polega zmiana przepisów i jak może zareagować na brak decyzji o podziale Komisja Europejska? Szeroki raport na ten temat znajdziesz na portalu MONITOR
