Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, iż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 będzie dofinansowywać trzy pary pociągów z Białegostoku do Grodna. Szczegółowy rozkład nie jest jeszcze znany.
Kilkanaście dni temu władze podlaskiego oddziału PR poinformowały, że na razie, w związku z trwającymi negocjacjami z MIR ws. finansowania połączeń do Grodna, ich kursowanie zostało zaplanowane tylko do końca roku. MIR poinformował jednak, że pociągi do Grodna będą kursować również w przyszłym roku.
– W przyszłorocznej ofercie pociągów międzynarodowych, planowanej do objęcia umową o świadczenie usług publicznych, będą trzy pary uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów z Białegostoku do Grodna – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Piotr Popa, rzecznik MIR, dodając iż chodzi o okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r.
Na razie nie wiadomo, w jakich dokładnie relacjach kursować będą te pociągi – władze podlaskiego oddziału PR na razie nie odpowiedziały na nasze pytanie o to, czy i jaka nastąpi modyfikacja rozkładu w związku z decyzją MIR o przeznaczeniu środków w przyszłorocznym roku na finansowanie pociągów do Grodna.
Obecnie, od 14 grudnia 2014 r. z Podlasia na Białoruś kursują dwie pary pociągów PR (kategorii InterRegio, ale w taryfie Regio), w relacjach Małkinia – Grodno – Małkinia oraz Ełk – Grodno – Małkinia. W myśl obecnie obowiązującego prawa, są to pociągi międzynarodowe (a nie transgraniczne), z racji faktu, iż relacja obejmuje nie tylko województwo przygraniczne (Małkinia leży w woj. mazowieckim, a Ełk w woj. warmińsko-mazurskim); takie pociągi finansuje rząd. Za finansowanie pociągów transgranicznych odpowiadają województwa przy czym prawo nie zabrania przekazania im przez rząd dotacji celowej na uruchamianie tych pociągów.