- Czy ktoś chce po prostu polskie koleje zlikwidować, czy ktoś chce, żeby tutaj jeździły inne koleje? – pytał w czwartek w sejmie były premier Jarosław Kaczyński. Wymienił też szereg nieprawidłowości, które według niego trawią polską kolej. Odpowiedziało mu MTBiGM.
- Na kolejach mamy do czynienia z zamieszaniem związanym ze zmianami w rozkładzie jazdy, ostatnio na Śląsku - mówił w czwartek Kaczyński. Ministerstwo Transportu odpowiada następująco:
Zmiana rozkładu jazdy na Śląsku została przeprowadzona prawidłowo – rozkład w całym kraju (także na Śląsku) został ogłoszony w sposób i w terminach określonych w ustawie i rozporządzeniach. Nigdzie nie było kłopotów z nowym rozkładem jazdy. Na Śląsku w skutek uruchomienia nowego, samorządowego przewoźnika Kolei Śląskich doszło do problemów z obsługą zaplanowanych połączeń.
Kaaczyński mówił również: "W Grupie PKP w 2007 r. mieliśmy ok. 200 mln zł długu. Teraz 2 mld zł – czyli uwzględniając inflację – dziewięć razy więcej. Czy ktoś chce zlikwidować polskie koleje? Czy ktoś chce żeby tutaj jeździły inne koleje?"
Jak odpowiada ministerstwo transportu, "Nie jest prawdą, że zadłużenie PKP w 2007 roku wynosiło 200 mln, a obecnie 2 mld zł. Zadłużenie grupy PKP w 2007 roku wynosiło około 6,5 mld złotych. Dzięki podjętym przez koalicję PO – PSL działaniom, między innymi zmianie regulacji prawnych, które umożliwiają spłatę zadłużenia, w chwili obecnej zadłużenie wynosi około 4 mld złotych; na kolei realizowany jest program naprawczy Twoja kolej, który ma na celu poprawę jakości działania i świadczonych usług grupy PKP".
Jak dodaje MTBiGM, "do 2015 roku w polską kolej zainwestowanych zostanie około 30 mld złotych. Od 16 listopada 2007 r. do końca stycznia 2013 r. podpisano umowy na modernizację ponad 4200 km torów na liniach kolejowych. W tym czasie wyremontowano 2 485 km torów, a w modernizacji znajduje się ponad 2 300 km torów. Trwa także program remontów dworców kolejowych; od 2007 roku oddano do użytku ponad 70 dworców, które przeszły gruntowne remonty, przebudowy i modernizacje. Na ponad 60 dworcach trwają prace. Kupowany jest nowy tabor. Realizowane inwestycje kolejowe (poprawa infrastruktury, modernizacja i zakup taboru, modernizacji dworców, zmiany organizacyjne w spółkach kolejowych) mają na celu zmianę jakości świadczonych usług, tak aby w najbliższej przyszłości pasażerowie mogli korzystać z bezpiecznych, przyjaznych i niezawodnych kolei".
- Do końca 2012 roku zostały podpisane umowy obejmujące 55% alokacji w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko w obszarze inwestycji kolejowych, między innymi na wykonanie modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych, zakup taboru, modernizację dworców. Kolejne kontrakty są przygotowywane. Nakłady na kolej z budżetu państwa, mimo kryzysu stale rosną - podsumowuje ministerstwo, przytaczając poniższą tabelę zmian w finansowaniu Funduszu Kolejowego:
2006 r.
|
2007 r.
|
2011 r.
|
2013 r.
|
209,4 mln
|
396,9 mln
|
1 mld 160 mln
|
1 mld 231 mln
|