NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Ministerstwo analizuje problem gruntów PKP

| Jakub Madrjas 30.05.2017 23

Ministerstwo analizuje problem gruntów PKP
TKh 05353 należący do DB Cargo podczas Parady Parowozów w Wolsztynie, 29.04.2017 Fot. Kolejarz Dawid, SM42.pl
Andrzej Bittel przyznaje, że wyrok NSA w sprawie gruntów PKP może utrudnić proces inwestycyjny. Zapewnia jednak, że przygotowane zostaną odpowiednie zmiany w prawie, by ujednoznacznić własność gruntów, na których leżą obiekty kolejowe.
W marcu dziennik „Rzeczpospolita” alarmował, że z 96 tys. hektarów gruntów, którymi zarządza PKP aż 90 procent stanowi problem prawny. Kolej jest ich użytkownikiem wieczystym, do czego w świetle uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego może nie mieć prawa. Jak informował „Rynek Kolejowy”, MIB pracuje już nad nowymi przepisami w tej sprawie.

Zaniepokojony tymi informacjami poseł Tomasz Kostuś poprosił ministra infrastruktury i budownictwa o wyjaśnienia.

– Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego powoduje, że PKP grozi utrata nieruchomości z torami, dworcami i całą infrastrukturą techniczną (…) na rzecz samorządów. Grozi to wstrzymaniem unijnych dotacji z Krajowego Programu Kolejowego opiewającego na 66 mld zł, bowiem do ich wykorzystania konieczne jest dysponowanie gruntem. Obecny stan prawny może również negatywnie odbić się na rządowym programie Mieszkanie+, który zakłada budowanie tanich mieszkań z wykorzystaniem gruntów należących do kolei – przestrzega poseł.

W odpowiedzi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel stwierdza, że MIB „nie podziela sposobu wykładni przepisów” Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zapewnia też, że prace inwestycyjne PKP PLK obecnie „nie napotykają na przeszkody związane ze zdarzającymi się uwłaszczeniami gmin”. Przyznaje jednak, że wykładnia przyjęta przez NSA może w przyszłości doprowadzić do rozdrobnienia własności gruntów pod infrastrukturą kolejową i w konsekwencji spowolnić proces inwestycyjny. Zapewnia jednak, że ministerstwo dąży do uregulowania stanu prawnego gruntów i eliminacji tego ryzyka.

Według stanu na 23 maja, gdy powstała odpowiedź na interpelację, w ministerstwie dalej trwają analizy skutków uchwały. Dopiero po analizach ministerstwo wypracuje rozwiązania umożliwiające zachowanie przez PKP SA nieruchomości, dla których nie zostało potwierdzone prawo własności. – Ponadto, w reakcji na zaistniałą sytuację, został powołany Zespół Radców w Prokuratorii Generalnej RP, który ma na celu zbadanie i wsparcie w zakresie rozwiązań zabezpieczających interes Skarbu Państwa. Do prac powyższego zespołu zostali wyznaczeni również pracownicy Ministerstwa – informuje Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5