Aktualna sytuacja ekonomiczna, finansowa i organizacyjna w spółkach Grupy PKP była tematem spotkania sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 18 marca 2009 roku. Komisja wzbudziła tak duże zainteresowanie, że sala 106 z trudem pomieściła wszystkich zaproszonych.
Juliusz Engelhardt podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury zarysował obecną sytuację spółek z Grupy PKP. Wiceminister powiedział, że obecnie rządzący, jako pierwsi rozpoczęli rzeczywistą restrukturyzację PKP Cargo, ale natrafili na niespodziewane problemy w postaci kryzysu gospodarczego.
- Jesteśmy świadomi, że sytuacja finansowo-ekonomiczna spółki jest dramatyczna – powiedział Engelhardt – zmusza ona właściciela i zarząd firmy do reformowania, głównie w celu ochrony miejsc pracy. Trudności PKP Cargo SA to niestety także problemy dla innych spółek, w tym głównie dla PKP PLK SA, która może zanotować w 2009 roku bardzo dużą stratę, ale to także problemy dla firm z otoczenia kolei – głównie firm naprawczych taboru kolejowego.
Minister poinformował uczestników Komisji, że w przeciwieństwie do sytuacji w PKP Cargo SA, w lepszej kondycji znajdują się przewozy pasażerskie. Niestety także i one natrafiają na problemy.
- Problemy PKP Intercity SA i Przewozów Regionalnych nie są, wbrew temu co się mówi, wynikiem usamorządowienia. Usamorządowienie to bowiem epokowa reforma, to sukces tego rządu i tego parlamentu – powiedział Juliusz Engelhardt – Problemy tych spółek wynikają z działań samorządów województw, które nie podpisały do tej pory umów w Przewozami Regionalnymi na świadczenie usług w zakresie przewozów pasażerskich.