Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Miliard na zasilanie w PKP Energetyce. Będzie projekt Muza II

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
09-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Miliard na zasilanie w PKP Energetyce. Będzie projekt Muza II
Projekt Modernizacji Układów Zasilania (MUZa) był największym programem inwestycyjnym w historii PKP Energetyki. W nowej perspektywie unijnej możemy liczyć na inwestycje o podobnej skali.

O programie MUZa, wartym prawie miliard złotych, szeroko opowiadał Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu PKP Energetyki w rozmowie z miesięcznikiem "Rynek Kolejowy". Inwestycje PKP Energetyka w układy zasilania w ramach tego programu kosztowały około miliarda złotych i dotyczyły przede wszystkim magistrali E65. Teraz projekt jest zakończony, a zasilanie na linii jest gotowe na podniesienie prędkości pociągów do 200 km/h na kolejnych odcinkach.

Jak poinformował dziś na spotkaniu z dziennikarzami prezes PKP Energetyki Wojciech Orzech, program będzie miał swoją kontynuację w nowej perspektywie unijnej. – Skala projektu będzie podobna – mówi Orzech.

Obejmie on modernizację lub budowę prawie stu obiektów o łącznej wartości niecałego miliarda złotych. Nie ustalono jeszcze dokładnej ilości obiektów, które obejmie program – przygotowuje to PKP PLK – ale podobnie jak w poprzedniej perspektywie unijnej proporcja nowych obiektów do modernizowanych wyniesie ok. trzech do jednego.

Główne linie z Warszawy

Jak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, plan będzie skorelowany z najważniejszymi modernizacjami, które przeprowadzi PKP PLK. Zmodernizowane zostanie zatem zasilanie linii z Warszawy do Białegostoku, Lublina i Radomia, z Poznania do Szczecina, czy na środkowej części linii E20. Poprawione mają też zostać warunki zasilania na wyjeździe z Górnego Śląska w kierunku południowej granicy Polski.

Co ze środkami unijnymi?

W perspektywie unijnej na lata 2007-2013 za modernizację układów zasilania płaciła PKP PLK w oparciu o umowy przyłączeniowe. To zarządca infrastruktury był beneficjentem środków unijnych. To rozwiązanie wprowadzono po to, by umożliwić prywatyzację spółki. W nowej perspektywie unijnej mechanizm finansowania będzie taki sam.

Wątpliwości w tej sprawie zgłaszał były prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański. Jak tłumaczył, według prawa unijnego "niedopuszczalne jest, aby majątek wytworzony z dofinansowaniem ze środków UE mógł być źródłem korzyści dla podmiotu prywatnego", jeżeli nie zostało to uwzględnione w analizie finansowej na etapie przygotowania projektu i wyliczeniu poziomu  tzw. luki finansowej. Miałoby to powodować ryzyko konieczności zwrotu unijnych dotacji.

Zdaniem prezesa Orzecha, nie ma takiego ryzyka. - Działamy w oparciu o standardową umowę przyłączeniową, podobnie jak cały rynek energetyczny. To klient zgłasza konieczność podniesienia parametrów, a my przedstawiamy jakie inwestycje będą do tego konieczne - wyjaśnia Orzech podkreślając, że jedynym beneficjentem pomocy unijnej w tym projekcie będzie PKP PLK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Infrastruktura

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Zasilanie made in Poland dla wąskotorowej kolei w Alpach

Infrastruktura

Zasilanie made in Poland dla wąskotorowej kolei w Alpach

inf. pras. inPlus Media/ABB 31 sierpnia 2024

IK i ProKolej: Najlepsze rozwiązanie to dwa systemy (wywiad)

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Infrastruktura

Warszawa Śródmieście: Awaria sieci PGE EK wyłączyła dworzec

Roman Czubiński 06 sierpnia 2025

Zasilanie made in Poland dla wąskotorowej kolei w Alpach

Infrastruktura

Zasilanie made in Poland dla wąskotorowej kolei w Alpach

inf. pras. inPlus Media/ABB 31 sierpnia 2024

IK i ProKolej: Najlepsze rozwiązanie to dwa systemy (wywiad)

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij