Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Miliard na zasilanie w PKP Energetyce. Będzie projekt Muza II

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Miliard na zasilanie w PKP Energetyce. Będzie projekt Muza II
Projekt Modernizacji Układów Zasilania (MUZa) był największym programem inwestycyjnym w historii PKP Energetyki. W nowej perspektywie unijnej możemy liczyć na inwestycje o podobnej skali.

O programie MUZa, wartym prawie miliard złotych, szeroko opowiadał Tomasz Besztak, pełnomocnik zarządu PKP Energetyki w rozmowie z miesięcznikiem "Rynek Kolejowy". Inwestycje PKP Energetyka w układy zasilania w ramach tego programu kosztowały około miliarda złotych i dotyczyły przede wszystkim magistrali E65. Teraz projekt jest zakończony, a zasilanie na linii jest gotowe na podniesienie prędkości pociągów do 200 km/h na kolejnych odcinkach.

Jak poinformował dziś na spotkaniu z dziennikarzami prezes PKP Energetyki Wojciech Orzech, program będzie miał swoją kontynuację w nowej perspektywie unijnej. – Skala projektu będzie podobna – mówi Orzech.

Obejmie on modernizację lub budowę prawie stu obiektów o łącznej wartości niecałego miliarda złotych. Nie ustalono jeszcze dokładnej ilości obiektów, które obejmie program – przygotowuje to PKP PLK – ale podobnie jak w poprzedniej perspektywie unijnej proporcja nowych obiektów do modernizowanych wyniesie ok. trzech do jednego.

Główne linie z Warszawy

Jak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, plan będzie skorelowany z najważniejszymi modernizacjami, które przeprowadzi PKP PLK. Zmodernizowane zostanie zatem zasilanie linii z Warszawy do Białegostoku, Lublina i Radomia, z Poznania do Szczecina, czy na środkowej części linii E20. Poprawione mają też zostać warunki zasilania na wyjeździe z Górnego Śląska w kierunku południowej granicy Polski.

Co ze środkami unijnymi?

W perspektywie unijnej na lata 2007-2013 za modernizację układów zasilania płaciła PKP PLK w oparciu o umowy przyłączeniowe. To zarządca infrastruktury był beneficjentem środków unijnych. To rozwiązanie wprowadzono po to, by umożliwić prywatyzację spółki. W nowej perspektywie unijnej mechanizm finansowania będzie taki sam.

Wątpliwości w tej sprawie zgłaszał były prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański. Jak tłumaczył, według prawa unijnego "niedopuszczalne jest, aby majątek wytworzony z dofinansowaniem ze środków UE mógł być źródłem korzyści dla podmiotu prywatnego", jeżeli nie zostało to uwzględnione w analizie finansowej na etapie przygotowania projektu i wyliczeniu poziomu  tzw. luki finansowej. Miałoby to powodować ryzyko konieczności zwrotu unijnych dotacji.

Zdaniem prezesa Orzecha, nie ma takiego ryzyka. - Działamy w oparciu o standardową umowę przyłączeniową, podobnie jak cały rynek energetyczny. To klient zgłasza konieczność podniesienia parametrów, a my przedstawiamy jakie inwestycje będą do tego konieczne - wyjaśnia Orzech podkreślając, że jedynym beneficjentem pomocy unijnej w tym projekcie będzie PKP PLK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Zintegrowany transport

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Redakcja/inf. pras. 13 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

IK i ProKolej: Najlepsze rozwiązanie to dwa systemy (wywiad)

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Zintegrowany transport

Zrównoważona mobilność w Polsce Wschodniej. Rusza pierwszy nabór

Redakcja/inf. pras. 13 lipca 2023

Rail Baltica poza Polską również ze sporym dofinansowaniem z CEF-u

Infrastruktura

IK i ProKolej: Najlepsze rozwiązanie to dwa systemy (wywiad)

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5