Z Torunia do Bydgoszczy w niecałe trzy kwadranse? To już się dzieje. W ramach programu rewitalizacyjnego 1 mld zł przeznaczony został na projekty rewitalizacyjne infrastruktury kolejowej obejmującej województwo kujawsko-pomorskie.
W kwietniu tego roku zakończyła się już rewitalizacja torów między najważniejszymi miastami województwa: Bydgoszczą i Toruniem. Zostało również sfinalizowane ostatnie zadanie w ramach tego przedsięwzięcia. To remont ponad stuletniego wiaduktu kolejowego na Pl. Armii Krajowej w Toruniu. Prace o wartości ok. 2,5 mln zł trwały około rok i obejmowały wymianę przęseł, przyczółków, naprawę podpór oraz wykonanie nowych ław żelbetowych wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym. Ponadto, odświeżono wygląd całej konstrukcji układając nowe chodniki, drewniane pomosty i wstawiając balustrady.
Pociągi osobowe od kilku miesięcy pokonują odcinek z Torunia do Bydgoszczy w niecałe trzy kwadranse (wcześniej 60 minut), a połączenia pośpieszne są realizowane jeszcze szybciej. Rekordowa TLK Pogoria pokonuje dystans 51 km pomiędzy miastami w 39 minut - niestety, w godzinach nocnych.
Prace w 16 miesięcy
PKP PLK przypomina, że modernizacja, która kosztowała 225 mln zł miała charakter pilotażowy i była pierwszym tego typu zadaniem z ośmiu obecnie przygotowywanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace, realizowane przez firmę Porr Polska, zostały wykonane w jedyne 16 miesięcy. W ramach rewitalizacji odcinka o długości ponad 51 km: wymieniono nawierzchnię torów o łącznej długości ponad 93 km, wyremontowano 54 rozjazdy, wymieniono nawierzchnię na 18 przejazdach kolejowych oraz wykonano roboty towarzyszące branży automatyki i branży energetyki.
To jednak nie koniec dobrych informacji dla mieszkańców regionu - przypomina zarządca infrastruktury. Jeszcze w tym roku pociągi na odcinku Chełmża - Grudziądz pojadą 20 minut krócej, a czas przejazdu na trasie z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego skróci się o 25 minut. Ponadto, pojawi się ponad 100 nowych rozjazdów na liniach: z Torunia do Piły, na magistrali węglowej – głównie między Inowrocławiem a Piotrkowem Kujawskim i w okolicach Mogilna oraz Jabłonowa Pom. Dodatkowo 39 przejazdów kolejowo-drogowych w regionie przejdzie modernizację, a 30 z nich zostanie wyposażonych w dodatkowe urządzenia zabezpieczające.
Program rewitalizacyjny w toku
W ramach prac rewitalizacyjnych o łącznej wartości 3,6 mld zł do końca 2015 roku na terenie całego kraju wyremontowanych zostanie ponad 560 km linii kolejowych, co się przekłada na ponad 870 km torów. Diametralnie skróci to czas przejazdów za sprawą przywrócenia tzw. parametrów technicznych trasy i pozwoli pociągom na rozpędzenie się nawet do 150 km/h.
Rewitalizacja to najszybsza i najtańsza metoda usprawnienia ruchu kolejowego. Ponieważ w tym procesie nie ulegają zmianie warunki lokalizacyjne i środowiskowe, remonty nie wymagają uzyskania wielu pozwoleń administracyjnych, które zwyczajowo są niezbędne do rozpoczęcia nowych robót. Skraca to dwukrotnie czas inwestycji i ogranicza jej koszty. Prace rewitalizacyjne przebiegają sprawnie również dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszego sprzętu.