Kolejnym ciekawym komponentem elektrotechniki kolejowej z oferty firmy SCHALTBAU GmbH jest analizator napięcia trakcji ZH1114 odpowiedzialny za dostarczenie informacji o wielkości i rodzaju napięcia w trakcji kolejowej. Problem wcale nie jest banalny: według standardów UIC mamy w Europie 5 różnych napięć w trakcji, i to zarówno DC jak i AC, a tu 50Hz oraz 16 2/3 Hz.
W każdym wagonie poruszającym się po Europie musi być zatem zamontowane takie urządzenie, które odpowiednio sterując urządzeniem przełączającym lub stycznikami, umożliwia dopasowanie mocy grzejników w wagonie do aktualnego napięcia w trakcji .
W przeciwnym razie wagon jest albo nie dogrzany, albo grzałki ulegną spaleniu. Jako że urządzenie posiada mikroprocesor możliwe jest „poinformowanie go” poprzez interfejs RS232 również o tym, że w niektórych regionach napięcia w trakcji trochę odbiega od standardów (np. w Polsce nie zawsze wynosi ono 3kV DC)i ustalenie odpowiedniej reakcji na ten fakt urządzeń załączających grzałki.
Standardowo analizator napięcia trakcji montowany jest w skrzyni wysokiego napięcia pod podłogą wagonu wraz z wyłącznikami nożowymi, bezpiecznikami oraz stycznikami wn.