NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Miętek: Połączyć spółki wojewódzkie w holdingu

| Roman Czubiński 23.11.2016 156

Miętek: Połączyć spółki wojewódzkie w holdingu
fot. MS, Rynek-Kolejowy.pl
Ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP powinna zostać zmieniona - powiedział podczas Kongresu Kolejowego przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek. W jego ocenie należy przede wszystkim wzmocnić rolę PKP SA jako integratora. Debata była poświęcona przyszłości Polskich Kolei Państwowych w kontekście procesów konsolidacji, restrukturyzacji, optymalizacji i prywatyzacji.
Przewodniczący KKZZ wyraził nadzieję, że rząd doprowadzi do zmiany ustawy. - Przyniosła ona liberalizację na skalę niespotykaną w Europie – argumentował, dodając, że konsekwencje są widoczne. - Za kilka lat ustawa mogłaby doprowadzić do likwidacji Grupy PKP – dodał.

Jednym z efektów poddziału na spółki wojewódzkie jest, według przewodniczącego, efektywność wykorzystania taboru regionalnego na poziomie 40% - Odbija się to także na ofercie dla pasażerów – brakuje skomunikowań, wiele granic wojewódzkich bardzo trudno pokonać. To skutek rozdrobnienia wojewódzkiego. To tak, jakby w Warszawie w każdej dzielnicy działał osobny przewoźnik tramwajowy – porównał Miętek.

Brak odpowiednio skutecznego integratora odbija się ujemnie, zdaniem prelegenta, również na bezpieczeństwie przewozów. - Istnienie wielu przewoźników doprowadziło do tego, że powstają instytucje oferujące trzymiesięczne kursy na maszynistę dla ludzi prosto z ulicy. Poza tym dziś każda spółka ma swoje własne instrukcje bezpieczeństwa, a potem ich pracownicy spotykają się na tych samych torach. PKP SA powinno stać się integratorem jednolitego systemu szkolenia kadr – przekonywał.

Konsolidacja to zdaniem Miętka także szansa na budowę ;podmiotu zdolnego do konkurowania na rynku europejskim. - W Niemczech wszystko skupia się w DB. Arriva weszła na rynek województwa kujawsko-pomorskiego, bo koszty stałe były skupione właśnie w Niemczech, a na polskim rynku ponosiła tylko koszty zmienne – przytoczył przykład. Jak stwierdził, cała Europa, wbrew rzekomo uniemożliwiającym to unijnym dyrektywom, idzie w kierunku integrowania spółek kolejowych.

Pod wpływem uwag moderatora debaty prof. Tadeusza Syryjczyka związkowiec złagodził nieco swoje stanowisko. – Nie nawołuję do likwidacji spółek wojewódzkich, ale do zwiększenia ich efektywności. Po co wydawać miliardy na tabor, który potem kończy bieg i stoi na granicy województw? - pytał. Za dobre rozwiązanie uznał zintegrowanie przewoźników wojewódzkich w formie holdingu. - Są też sprawy, które trzeba udrożnić pod względem prawnym – choćby kwestia finansowania przez samorząd wojewódzki przewozów na terenie innego województwa - proponował.

Odnosząc się do kwestii funduszy przeznaczonych na inwestycje, Miętek podkreślił, że powinny one być wykorzystywane racjonalnie i z myślą o przyszłości. Przytoczył przykład sieci trakcyjnej, której konstrukcja mogłaby być przebudowana na lżejszą i tańszą w utrzymaniu. - Nie może być tak, jak w Hiszpanii,gdzie na wybudowanych za unijne pieniądze lotniskach pasą się kozy – dodał.

W ocenie Miętka warto się zastanowić nad rolą PKP PLK, których działania są obecnie determinowane koniecznością wykorzystania funduszy. – Skutkiem jest marginalizacja zasadniczej części działalności, czyli prowadzenia ruchu – stwierdził związkowiec. Jego zdaniem specyfikacja zamówienia powinna w większym stopniu uwzględniać czas realizacji inwestycji. – Remont trasy Warszawa – Gdynia trwał aż 14 lat. Oby nikt nie wpadł na pomysł zamknięcia na 5 lat warszawskiej linii średnicowej – wyraził swoje obawy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Kongres Kolejowy

Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5