| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 01.12.2015 ⚫
247
Wczoraj po blisko czterech latach pracy Jakub Karnowski zrezygnował z kierowania Grupą PKP. Ze stanowiska ustępuje także członek zarządu Piotr Ciżkowicz. – Okres 2012 – 2015 upłynął pod znakiem rewolucyjnych zmian, które spowodowały, że kolej w Polsce znów stała się konkurencyjna wobec innych środków transportu – napisali w liście podsumowującym Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz.
W ostatnim czasie zarząd PKP wydał wojnę kolejowym związkom zawodowym. Jako pierwsi informowaliśmy, że przedstawiciele pracowników w Radzie Nadzorczej PKP SA Zenon Kozendra i Leszek Miętek zostali odwołani przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Jednocześnie ministerstwo zmieniło także statut PKP SA, wprowadzając ograniczenia dla reprezentantów pracowników. Piszemy o tym tutaj. Podobne zmiany PKP SA wprowadziło potem w statucie PKP Cargo, kiedy z rady nadzorczej tamtej spółki wyrzucono związkowych przedstawicieli: Krzysztofa Czarnotę oraz Marka Podskalnego. Więcej na ten temat pisalismy tutaj.
"Zemsta za podwyżki zarządu"
Jak strona społeczna odbiera wczorajszą dymisję? Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych i prezydent Związku Zawodowego Maszynistów (w październiku 2015 z ramienia OPZZ został członkiem powołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę Rady Dialogu Społecznego) nie ukrywa satysfakcji. – Dymisję prezesa PKP odebrałem z nadzieją, że na kolej wróci dialog społeczny. I że zakończy się era zemsty – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Miętek.
Zdaniem przewodniczącego Konfederacji, brak dialogu to największy problem ostatnich miesięcy działalności zarządu PKP. – Wcześniej zawsze uzyskiwaliśmy konsensus, choć w warunkach trudnych negocjacji – przyznaje Miętek i dodaje, że przez ostatnie miesiące dialog "był w totalnej destrukcji".
Zdaniem Leszka Miętka działania PKP były "nakierowane na zemstę" za to że, ujawniono planowaną podwyżkę dla członków zarządu PKP Cargo w wysokości 10 tys. złotych, podczas gdy pracownikom proponowano podwyżkę w wysokości zaledwie 45 zł. Po ujawnieniu uchwały z podwyżek dla zarządu zrezygnowano. – I w moim przekonaniu to był powód do zemsty – mówi Miętek i wylicza kolejne działania zarządu PKP: zmiany w statuach, odwołania związkowców, wypowiedzenia umów dialogu społecznego.
– Jednak najgorszą rzeczą, której doświadczaliśmy od początku była pogarda dla kolejarzy. Byli oni traktowani jako główni szkodnicy firm kolejowych - mówi Miętek o ekipie Karnowskiego, zwanej przez kolejarzy "bankomatami" z racji przeszłości w sektorze bankowym.
"Poprawili wizerunek, problemy zostały"
Zdaniem Leszka Miętka, pozytywnym kapitałem kadencji Jakuba Karnowskiego jest poprawa wizerunku kolei. – Na to wydano duże pieniądze i w oczach społeczeństwa kolej się poprawiła. Niestety, nie wprowadzono systemowych zmian, które poprawiłyby funkcjonowanie kolei – dodaje szef związkowców. Przewodniczący KKZZ wskazuje jako przykład inwestycje infrastrukturalne, w wyniku których na zmodernizowanych liniach zmniejszyła się przepustowość.
Związkowcy źle patrzą również na prywatyzację spółek kolejowych. – Spłacono jedynie długi, a nie poprawiła się pozycja spółki na rynku – wskazuje Miętek, dodając, że łączne długi PKP Intercity, PKP PLK i PKP Cargo mogą przewyższać, te które spłacono w PKP SA. Jeszcze bardziej negatywnie odbiera prywatyzacje PKP Energetyki. – Prywatyzacja infrastruktury to błąd, który będzie się za nami ciągnął przez długie lata – ocenia.
Związkowcy współpracowali układając program PiS
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym" Czesław Warsewicz, jeden z najważniejszych kandydatów na nowego prezesa PKP SA podkreślił, że strona społeczna brała udział w układaniu planu transportowego PiSu. – To prawda, sam uczestniczyłem w konferencji programowej w Katowicach – potwierdza Leszek Miętek.
W imieniu związkowców wnosił o wpisanie rozwiązań w obszarze konsolidacji spółek regionalnych, konieczność wprowadzenia takich zmian w strukturach PKP PLK, by infrastruktura kolejowa stała się bezpośrednio własnością skarbu państwa – jak w przypadku dróg, oraz podniesienie szkolnictwa kolejowego. – Te zmiany zostały zapisane w programie i liczymy na to, że zostaną wprowadzone – podsumował Leszek Miętek.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Powstaje kolejowy trenażer państwowej szkoły pożarniczej [zdjęcia[
237
Fotorelacje Zakończyliśmy kolejny etap uzbrajania stanowiska poligonowego ratownictwa kolejowego - poinformowała Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej. Składa się on m. in. z członu EN57.
Virgin Atlantic polubiły tatuaże. Przewoźnik łagodzi zasady
581
Pasażer Linie lotnicze Virgin Atlantic zdecydowały się złagodzić swoją politykę dotyczącą pracowników eksponujących tatuaże. Brytyjski przewoźnik może w ten sposób rozpocząć znaczącą zmianę w branży, w której od dawna obowiązywały ścisłe wytyczne dotyczące wyglądu oraz umundurowania członków personelu pokładowego.
Ważny węzeł przesiadkowy we Wrocławiu przejdzie modernizację
773
Zintegrowany transport W sobotę, 4 czerwca, rusza remont nawierzchni węzła przesiadkowego na rondzie Reagana we Wrocławiu. Prace dotyczą peronów 1 oraz 2. Swoje trasy zmieni z tego powodu pięć linii tramwajowych oraz dwanaście autobusowych. Prace potrwają 3 tygodnie. Modernizacja jest niezbędna, bo błąd we wcześniejszych pracach popełnił podwykonawca.
Pionki Zachodnie po raz trzeci
338
Infrastruktura PKP SA rozpisały nowy przetarg na przebudowę dworca Pionki Zachodnie przy linii nr 26 Łuków – Radom. Prace potrwają około roku. Równolegle trwa przetarg na przebudowę dworca Pionki.
LOT. Chorwacja sukcesem, Grecja schodzi na drugi plan
2,5k
Pasażer W poprzednim sezonie PLL LOT zaplanował rozbudowaną siatkę połączeń wakacyjnych do Chorwacji i Grecji. Chorwacja zdecydowanie się narodowemu przewoźnikowi udała – w tym roku oferowanie jest jeszcze większe, ale Grecję LOT odpuścił. Dlaczego tak się stało?
Biletomaty Mennicy: Za bilet komunikacji miejskiej zbliżeniowym blikiem
321
Zintegrowany transport Od maja pasażerowie komunikacji miejskiej we Wrocławiu, w Bydgoszczy, Gdańsku oraz w Łodzi mogą zapłacić za bilet blikiem zbliżeniowym. Tak opcja jest dostępna w kasownikach działających w ramach Open Payment System oraz
w tradycyjnych biletomatach. W Warszawie, dzięki rozwiązaniu Mennicy Polskiej, płatność BLIKIEM zrealizujemy w automatach stacjonarnych oraz mobilnych, zainstalowanych w autobusach i tramwajach. We wszystkich wskazanych lokalizacjach rozpoczęto również akceptację transakcji kartami Diners/Discovery.
LOT: Wkrótce retrofit kabin Dreamlinerów
5,8k
Infrastruktura – Zmiana konfiguracji kabiny w klasie biznes oraz nowy system rozrywki pokładowej – to najważniejsze nowości, które LOT chce wprowadzić we wnętrzach swoich Dreamlinerów. Trwają analizy optymalnego zakresu zmian. Pierwszy Boeing 787 po odświeżeniu ma być dostępny dla pasażerów w 2024 roku.
Ryjek wraca na Maltankę
1,5k
Tabor i technika Jak informuje MPK Poznań, „ryjek”, czyli 90-letni wagon motorowy MBxc1-41 wraca na tory poznańskiej Maltanki. Na przejażdżkę nim będzie można się wybrać już w najbliższy weekend, 4 i 5 czerwca. Właśnie odbyła się ponowna prezentacja tego wagonu.
Torowa rewolucja w Szczecinie. Kolejny etap prac
689
Zintegrowany transport Roboty drogowo-torowe, kanalizacyjne, wodociągowe, gazowe, teletechniczne, elektryczne – to wszystko dzieje się na jednym z największych w Szczecinie placów budowy. I chociaż niespodzianek pod ziemią wciąż nie brakuje, przebudowa ulicy Kolumba trwa, a od 3 czerwca wprowadzone będą kolejne zmiany.
LOT poleciał do Kairu. Przyczółek w Afryce?
1,1k
Tabor i technika Ostatniego dnia maja wystartował pierwszy samolot PLL LOT do Kairu. Stolica Egiptu ma szansę stać się przyczółkiem LOT w Afryce i przyciągnąć nie tylko turystów. Wojna w Ukrainie sprawia, że rośnie zainteresowanie obu państw współpracą gospodarczą zwłaszcza w zakresie importu gazu oraz eksportu produktów spożywczych.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >