Partnerzy serwisu:
Pasażer

MI: Oferta do Łomży musi być racjonalna finansowo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
MI: Oferta do Łomży musi być racjonalna finansowo
fot. Paweł Mieszkowski, PKP PLK
Choć poznaliśmy już większość założeń kolejnego rocznego rozkładu jazdy, wciąż nie wiemy, jak kursować miałyby pociągi dalekobieżne do Łomży. Ministerstwo Infrastruktury informuje o trwających wciąż analizach. Ich ważnym aspektem ma być konieczność racjonalnego wydatkowania środków publicznych.

Na Portalu Pasażera opublikowano już projekt rocznego rozkładu jazdy 2025/2026, który wejdzie w życie w grudniu tego roku i będzie obowiązywał przez kolejnych dwanaście miesięcy. Uwzględniono w nim ruch pociągów na zamkniętych obecnie trasach, które mają zostać otwarte w tym czasie. W wyszukiwarce znajdziemy więc np. pociągi PKP Intercity z Żywca do Suchej Beskidzkiej, które ruszą dopiero latem przyszłego roku.

Rozkład na trasie do Łomży pozostaje tajemnicą

W czerwcu 2026 r. ma zostać umożliwiony także przejazd pociągów na modernizowanej w ramach programu Kolej Plus linii 49 ze Śniadowa do Łomży. Dzięki temu po ponad trzydziestu latach ostatnie z wymienionych miast ma odzyskać dostęp do kolei pasażerskiej. Zgodnie z zapowiedziami z października wówczas dotrą tam najprawdopodobniej nie tylko kursy regionalne, ale i pociągi dalekobieżne PKP Intercity. W prowadzonym przez PKP PLK Portalu Pasażera próżno jednak szukać założeń oferty.

Wciąż nie jest ona bowiem opracowana. – Szczegóły dotyczące realizacji kolejowych połączeń dalekobieżnych do i z Łomży są w trakcie uzgodnień – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Resort, który miałby finansować przewozy, wskazuje na kilka czynników wpływających na ostateczny kształt przygotowywanego rozkładu jazdy.

Przepustowość, dostępność taboru i rygory budżetowe

Pierwszym z nich jest przepustowość odcinków, po których będą przebiegać trasy pociągów. Resort nie odpowiedział przy tym wprost na nasze pytania o to, którędy pociągi narodowego przewoźnika miałyby do Łomży dotrzeć. Drugi z aspektów to dostępność taboru. Linia 49 jest niezelektryfikowana, konieczne będzie więc wykorzystanie pojazdów z napędem spalinowym.

Przypomnijmy, że PKP Intercity planują pozyskać takie jednostki od prywatnego przewoźnika SKPL Cargo, który złożył ofertę w przetargu na wynajem spalinowych zespołów trakcyjnych. Na tym lista czynników warunkujących ofertę się jednak nie kończy. – Konieczne jest racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi – zauważa bowiem nasza rozmówczyni. Nie precyzuje jednak, ile par pociągów mogłoby zostać skierowanych na nową dla państwowej spółki trasę.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powstał Komitet Monitorujący inwestycje morskie

Prawo i polityka

Powstał Komitet Monitorujący inwestycje morskie

Damian Kelman 21 listopada 2025

RegioJet vs PKP Intercity: PLK broni decyzji – "Jesteśmy neutralni"

Infrastruktura

Zobacz również:

Powstał Komitet Monitorujący inwestycje morskie

Prawo i polityka

Powstał Komitet Monitorujący inwestycje morskie

Damian Kelman 21 listopada 2025

RegioJet vs PKP Intercity: PLK broni decyzji – "Jesteśmy neutralni"

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij