Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Modernizacja linii Czerwonka – Ełk trwałaby zbyt długo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
28-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Modernizacja linii Czerwonka – Ełk trwałaby zbyt długo
fot. jarDworzec w Mikołajkach
Resort tłumaczy rezygnację z kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 223 potencjalnym przekroczeniem terminu rozliczenia środków unijnych. Tymczasem inwestycja byłaby kluczowa dla przywrócenia przewozów do popularnych mazurskich kurortów: Mrągowa i Mikołajek. Być może zostanie zrealizowana w ramach kolejnej perspektywy finansowej UE.

Do niedawna kompleksowa modernizacja linii kolejowej 223 Czerwonka – Ełk była elementem rządowego Krajowego Programu Kolejowego. Tymczasem teraz zarządca infrastruktury rozważa jedynie znacznie skromniejsze prace między Czerwonką a Mrągowem, dzięki którym pociągi mogłyby powrócić po kilkunastu latach przerwy na początkowy odcinek trasy. Duża inwestycja została zaś przeniesiona na listę rezerwową KPK, co przełoży się najprawdopodobniej na jej znaczne odsunięcie w czasie.

Było zbyt mało czasu na realizację prac

– Rewitalizacja tej linii była planowana do realizacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Stwierdza jednocześnie, że istniało wysokie ryzyko zakończenia robót w czasie dłuższym niż wyznaczony terminem rozliczenia środków unijnych. Nie było też możliwości ujęcia w projekcie UE wyłącznie prac przygotowawczych. Rząd podjął więc w tym roku decyzję o przeniesieniu zadania na listę rezerwową.

Remont trasy pozwoliłby na przywrócenie komunikacji pomiędzy Olsztynem a kilkoma miastami, przede wszystkim Mrągowem i Mikołajkami. Jednocześnie otwarty zostałby trzeci (obok linii biegnących przez Szczytno i przez Giżycko) korytarz ze stolicy województwa do Ełku. Wobec rezygnacji z planowanych wcześniej robót póki co jest to jednak scenariusz nierealny. MI potwierdza przy tym wcześniejsze informacje PKP PLK i samorządu o możliwości realizacji znacznie skromniejszej inwestycji obejmującej początkowy odcinek Czerwonka – Mrągowo.

PLK czekają na ostateczną deklarację samorządu

Zarządca infrastruktury miałby zrealizować naprawę toru o charakterze bieżącym, dzięki czemu pociągi mogłyby rozwinąć prędkość do 70 km/godz. Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego dofinansowałby zaś sześć do ośmiu par kursów relacji Czerwonka – Mrągowo, przy czym należy spodziewać się, że w Czerwonce zapewniono by skomunikowania z kierunku Olsztyna. Ministerstwo sugeruje jednocześnie, że samorząd miałby uruchomić także autobusy z Mrągowa do Orzysza i pociągi z Orzysza do Ełku i Olecka. Póki co UMWWM nie potwierdził tych założeń.

Ostatnim z zaangażowanych w sprawę podmiotów miałoby być miasto Mrągowo, które współfinansowałoby prace w obrębie tamtejszych peronów i powiązałoby stację z projektowanym dworcem autobusowym. – Wstępnie ustalono, że połączenia mogłyby zostać uruchomione od marca 2027 r. PKP PLK oczekują przy tym oficjalnej deklaracji organizatora transportu dotyczącej uruchomienia minimum sześciu par pociągów Czerwonka – Mrągowo po przeprowadzeniu napraw bieżących istniejącej infrastruktury – zaznacza nasza rozmówczyni.

Trwa określanie zakresu niezbędnych prac

MI potwierdziło, że odbył się już objazd techniczny linii nr 223 na odcinkach Czerwonka – Mikołajki i Orzysz – Ełk. Aktualnie toczą się analizy, które mają pozwolić na dokładniejsze wyznaczenie zakresu niezbędnych robót i określenie możliwej do osiągnięcia prędkości maksymalnej. – Ponadto lokalne władze samorządowe zadeklarowały zainteresowanie współfinansowaniem dokumentacji projektowej dla rewitalizacji całej linii nr 223 do prędkości co najmniej 120 km/godz. – usłyszeliśmy od przedstawicielki Ministerstwa Infrastruktury.

– Pozyskanie dokumentacji pozwoliłoby rozważyć realizację takich prac w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE – wskazuje Anna Szumańska. Oznacza to, że ewentualna modernizacja obejmująca także przywrócenie przejezdności środkowego odcinka Mrągowo – Mikołajki – Orzysz rozpocznie się najprawdopodobniej nie wcześniej niż w roku 2030. Przypomnijmy, że ostatnie pociągi z Olsztyna do Ełku przez Czerwonkę, Mrągowo, Mikołajki i Orzysz zlikwidowano w sierpniu 2009 r.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Infrastruktura

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 26 października 2019

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Infrastruktura

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 26 października 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij