Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Metro w Krakowie (i nie tylko): Budować czy nie budować

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr. RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Metro w Krakowie (i nie tylko): Budować czy nie budować
Budowa metra ma funkcję miastotwórczą: rozwijają się dzielnice, powstają nowe miejsca pracy, podnoszą się ceny nieruchomości, a otwarcie podziemnej kolei zazwyczaj wymusza na mieszkańcach radykalną zmianę preferencji komunikacyjnych. Ale jest też druga strona medalu: budowa 1 km linii metra kosztuje tyle co 25 km linii tramwajowych, wielokrotnie wyższe są też koszty utrzymania.

„Budować czy nie budować” – o to spierali się uczestnicy debaty „Metro w Krakowie i innych polskich miastach”, która odbyła się podczas krakowskiego Kongresu Infrastruktury Polskiej.

– Metro wywołuje poważne reperkusje. Budowa metra to równolegle olbrzymia przebudowa starych instalacji podziemnych. Jednocześnie należy zauważyć, że metro to szereg korzyści: przyciąga inwestorów, kreuje nowe wyzwania. Nie ma przypadku, żeby budowa metra odtwarzała stan istniejący nad ziemią sprzed rozpoczęcia inwestycji – zauważył dr Radosław Żołnierzak, członek zarządu Metra Warszawskiego.

Wtórował mu Marcin Wiśniewski, wiceprezes ZUE SA. – Ktoś kiedyś zdecydował o budowie metra w Londynie, Glasgow… Metro ukierunkowuje rozwój miasta, podobnie zresztą jak tramwaj – powiedział Wiśniewski, zauważając jednak, że co do zasady, mankamentem decyzji o rozpoczęciu budowy metra jest fakt, że mieszkańcy nie lubią czekać na otwarcie podziemnej kolei. Wieloletnie procedury związane z przygotowaniami, a potem z budową, powodują że w powszechnym odczuciu społecznym, lepiej (bo – szybciej) jest budować linie tramwajowe.

Takie podejście zanegował Tomasz Szuba, prezes Tinesa. – Tramwaj jest alternatywą dla autobusu, ale nie dla metra. Żaden tramwaj nie przewiezie 10-12 tys. osób w ciągu godziny.  W Ałma-Acie pierwszy odcinek metra budował się 20 lat. Ale w tej chwili jest plan, żeby co 2 lata otwierać 2-3 kolejne stacje. Taka jest presja społeczna. Wpływa to niesamowicie na rozwój tego miasta. Metro podnosi cywilizacyjny poziom metropolii. 20 lat temu samochodów w Polsce było 500 tys., teraz jest 20 mln. Gdzie będziemy za 20 lat? W Brukseli i wielu innych miastach Europy Zachodniej wszyscy, także „białe kołnierzyki”, jeżdżą do pracy komunikacją miejską. Samochodów prawie się nie używa – zauważył Szuba.

Więcej na ten temat - w arykule na portalu rynekinfrastruktury.pl

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Prawo i polityka

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 19 czerwca 2023

KIP 2023: Infrastruktura a wojna w Ukrainie

Infrastruktura

KIP 2023: Infrastruktura a wojna w Ukrainie

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Branża budowlana obawia się kolejnej luki

Prawo i polityka

Branża budowlana obawia się kolejnej luki

Roman Czubiński 23 czerwca 2021

VIII Kongres Infrastruktury Polskiej już za tydzień

Infrastruktura

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Prawo i polityka

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 19 czerwca 2023

KIP 2023: Infrastruktura a wojna w Ukrainie

Infrastruktura

KIP 2023: Infrastruktura a wojna w Ukrainie

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Branża budowlana obawia się kolejnej luki

Prawo i polityka

Branża budowlana obawia się kolejnej luki

Roman Czubiński 23 czerwca 2021

VIII Kongres Infrastruktury Polskiej już za tydzień

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5