Metro Warszawskie opublikowało postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 20 sierpnia br. o wstrzymaniu podziemnych prac budowlanych przy łączniku pomiędzy dwiema częściami stacji Powiśle. Spółka zwróciła się już, zgodnie z decyzją, do Państwowego Instytutu Geologicznego o sporządzenie aktualnej oceny warunków geotechnicznych, niezbędnej dla ustalenia jak bezpiecznie prowadzić dalsze prace.
WINB we wspomnianym dokumencie, oprócz wstrzymania prac, nakazał zabezpieczenie strefy zagrożenia, obejmującej plac budowy wraz z dodatkowym wyłączeniem z ruchu tunelu Wisłostrady, zalanie wodą zachodniego korpusu stacji do poziomu lustra Wisły dla zapewnienia równowagi hydrostatycznej oraz prowadzenie stałego monitoringu geodezyjnego obiektów budowlanych w obszarze potencjalnego oddziaływania zagrożenia (tj. konstrukcji tunelu Wisłostrady, korpusu zachodniej części stacji metra, zachodniego przyczółku Mostu Świętokrzyskiego wraz z dojazdem do przeprawy, infrastruktury podziemnej), a także monitoringu wód gruntowych.
Metro Warszawskie zostało zobowiązane do przedłożenia w terminie 30 dni od uprawomocnienia się postanowienia oceny stanu technicznego wykonanego korpusu części zachodniej i dotychczas wykonanego łącznika pod tunelem Wisłostrady wraz z przedstawieniem zakresu prac, które należy wykonać dla doprowadzenia tej części obiektu do stanu pierwotnego, a także aktualnej oceny dotyczącej geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych. WINB zalecił zlecenie wykonania tej oceny Państwowej Służbie Geologicznej i Państwowej Służbie Hydrologicznej, reprezentowanej przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy. W oparciu o te wszystkie oceny i wyniki monitoringu Metro ma przedstawić technologie, umożliwiające dalszą bezpieczną realizację łącznika pomiędzy wschodnim (zalanym) a zachodnim korpusem stacji.
Jednocześnie WINB uznał, że nie doszło do katastrofy budowlanej. Dotychczas wybudowane elementy zachodniej części stacji, jak i łącznika – zgodnie z wyjaśnieniami kierownika budowy – nie uległy zniszczeniu. Budowniczowie mogą też kontynuować prace przy wschodniej części stacji, która nie jest połączona z zachodnim korpusem i budowanym łącznikiem, w którym doszło do przecieku.
Metro, realizując postanowienia WINB, zwróciło się 22 sierpnia br. do Państwowego Instytutu Geologicznego o sporządzenie aktualnej oceny warunków geotechnicznych.