Prace na stacji przesiadkowej Świętokrzyska wreszcie toczą się pełną parą. Wykonawca przygotowuje się na wejście tarcz drążących tunele. Pierwsza z nich spodziewana jest w okolicach 10 maja.
Świętokrzyska należy do głębszych stacji centralnego odcinka. Perony znajdą się na poziomie -4, na które pasażerowie dostaną się z antresoli na poziomie -1. Pozostałe poziomy to przestrzeń technologiczna.
Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał ostatnio pozwolenie na wznowienie budowy stacji po zeszłorocznej awarii, kiedy osunął się grunt w okolicach stacji. Prace prowadzone są już na całym obiekcie. Najbardziej zaawansowana jest część zachodnia. W części środkowej i wschodniej do wykonania pozostaje płyta denna na najniższym poziomie, na wschodnim krańcu stacji trzeba jeszcze wybrać ziemię (wykop podstropowy). – Tak naprawdę do zamknięcia i zakończenia robót konstrukcyjnych na całej stacji niewiele brakuje – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy.
– W tej chwili prace prowadzone są na trzech frontach. Najbardziej zachodnia część stacji przygotowywana jest do przyjęcia tarcz TBM Anna i Maria. Wykonywane są uszczelnienia, żeby tarcze mogły bezpiecznie przejść przez ten obiekt – mówi Mateusz Witczyński. Na powierzchni przed stacją wykonane są tzw. manszety do iniekcji uszczelniającej. W tym miejscu grunt jest rozwodniony – celem tych iniekcji jest zabezpieczenie budowy tuneli, żeby nie przedostała się do nich woda. Pierwsza tarcza, Maria, drążąca tunel północny dla pociągów w kierunku Woli, spodziewana jest na Świętokrzyskiej w okolicach 10 maja.
Na poziomach pośrednich widać stalowe słupy, które zostaną obłożone betonem architektonicznym. W stropie znajdują się tymczasowe otwory technologiczne oraz docelowe eliptyczne otwory pod ciągi schodów ruchomych. – Podobnie jak na stacji Nowy Świat, na stacji będzie świetlik. W okrągłym otworze będą zamontowane diody, przysłonięte blendą w odcieniu mlecznym – mówi Anna Bartoń z Metra Warszawskiego.
Świętokrzyska będzie stacją przesiadkową. Bezpośrednie przejście pomiędzy liniami metra będzie prowadzić z południowego krańca peronu I linii na zachodni koniec peronu II linii. Na razie powstała tylko część łącznika pomiędzy tunelami I linii – do wykonania pozostaje jeszcze prostopadły fragment pod wschodnim tunelem I linii (w kierunku Młocin).