Władze województwa mazowieckiego są o krok od przyjęcia kontraktu terytorialnego, który ma obowiązywać w latach 2014-2023. Najprawdopodobniej kontrakt zostałby już przyjęty, jednak urząd marszałkowski zabiega, aby umieścić w nim projekt budowy linii kolejowej z Modlina do Płocka i budowę Muzeum Kolejnictwa.
Rząd zatwierdził do tej pory kontrakty terytorialne dla województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego. Poza tymi siedmioma regionami, we wrześniu Rada Ministrów przyjęła kontrakty dla województw śląskiego i podlaskiego. Dziś z kolei ma zostać podpisany kontrakt terytorialny dla województwa kujawsko-pomorskiego. Mazowsze wciąż jest w trakcie negocjacji, a wszystko skupia się już tylko na dwóch ważnych z punktu widzenia urzędu marszałkowskiego projektach.
Linia kolejowa i kolejowe muzeum
- Jesteśmy w trakcie negocjacji z rządem. Mamy tutaj dwie ważne inwestycje, które musimy uszczegółowić - wyjaśnia marszałek Adam Struzik. - Pierwsza to oczywiście Muzeum Kolejnictwa. W ostatnich dniach podpisaliśmy umowę z PKP na współfinansowanie budowy nowej siedziby muzeum, która ma znaleźć się na Odolanach w Warszawie. Tutaj oczekiwalibyśmy, żeby ta inwestycja w kontrakcie terytorialnym się również znalazła - po to, by można ją było finansować ze środków europejskich - nie tylko z RPO, ale też z krajowej części, która Mazowszu się należy. Tam jest 1,7 mld euro w różnych programach operacyjnych. Chcielibyśmy, żeby ta inwestycja mogła być dofinansowana w ramach kontraktu - wyjaśnia marszałek.
Strategia na lata
Jest jeszcze drugi ważny dla województwa projekt infrastrukturalny, co do którego nie ma pewności, czy w kontrakcie się znajdzie. - Druga inwestycja to linia kolejowa łącząca port lotniczy w Modlinie z Płockiem. Również chcemy, żeby ten ważny projekt znalazł się w kontrakcie. To są bardzo rozwojowe i bardzo ważne inwestycje z punktu widzenia całego województwa. Myślę, że porozumiemy się w tych sprawach z rządem, natomiast ten proces z pewnością musi potrwać - wyjaśnia marszałek Struzik.
Kontrakty terytorialne to umowy województw, które są jednakowe w swoim kształcie dla wszystkich województw, ale zawarte są w nich różne inwestycje. Pieniądze na realizację projektów w ramach kontraktów terytorialnych będą pozyskiwane przede wszystkim ze środków unijnych na lata 2014-2020, z budżetu państwa, czy z budżetu poszczególnych samorządów.