Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Maty wibroizolacyjne w konstrukcjach nawierzchni torowych - prelekcja TINES na konferencji INFRASZYN 2025

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
08-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. TINES Rail

Podziel się ze znajomymi:

Konferencja INFRASZYN 2025, która odbyła się w dniach 23–25 kwietnia w Zakopanem, była nie tylko spotkaniem branżowym, ale przede wszystkim przestrzenią realnej rozmowy o odpowiedzialnym projektowaniu infrastruktury kolejowej.

Szczególne miejsce w programie zajęła prelekcja przygotowana przez zespół ekspertów TINES – Magdalenę Bodzoń i Michała Rybackiego – zatytułowana: „Maty wibroizolacyjne w konstrukcjach nawierzchni torowych – zasadnicze charakterystyki wyrobu budowlanego a właściwości użytkowe”.

Współczesna infrastruktura kolejowa, wraz ze wzrostem prędkości, a tym samym zmiennymi warunkami eksploatacyjnymi, stawia przed inwestorami, projektantami i wykonawcami szereg wyzwań związanych z ograniczaniem oddziaływań dynamicznych, przenoszonych z nawierzchni torowej na podłoże oraz otoczenie. Jednym z kluczowych rozwiązań, stosowanych w celu redukcji drgań i hałasu, są maty wibroizolacyjne – specjalistyczne elementy wbudowywane w konstrukcję toru kolejowego.

Właściwości użytkowe mat wibroizolacyjnych zależą w dużej mierze od doboru odpowiednich surowców oraz sposobu ich przetworzenia. Kluczowe znaczenie ma struktura elastomerów poliuretanowych – ich budowa oraz kontrolowany i przemyślany proces polimeryzacji, który decyduje o ich sztywności statycznej i dynamicznej, odporności na zmęczenie eksploatacyjne oraz trwałości wymiarowej. Przykładem zaawansowanego rozwiązania są maty wibroizolacyjne TINES® Rubbermat, w których wykorzystano mieszankę granulatu SBR/EPDM oraz spoiwa poliuretanowego w precyzyjnie dobranych frakcjach i proporcjach.

Maty wibroizolacyjne mogą być klasyfikowane ze względu na różne kryteria klasyfikacji – np. ze względu na materiał, strukturę przekroju, technologię wykonania, sposób produkcji – najważniejszym i podstawowym jest jednak kryterium klasyfikacji ze względu na zakres zastosowania w różnych rodzajach konstrukcji dróg szynowych. Potwierdzona skuteczność zastosowanych rozwiązań zależy bowiem w dużej mierze od dobrania odpowiedniej metody i procedury badawczej, warunków badania i przyjęcia odpowiednich kryteriów oceny materiałów dla ich zamierzonego zastosowania.

Szczegółowe procedury badawcze, w wyczerpujący sposób opisane, zostały w Polskich Normach wprowadzających normy europejskie:
PN-EN 17282:2021-03 Kolejnictwo. Infrastruktura. Maty podpodsypkowe – która ma zastosowanie dla mat wibroizolacyjnych układanych w konstrukcji drogi szynowej pod podsypką tłuczniową.
PN-EN 17682:2023-05 Kolejnictwo. Infrastruktura. Element sprężysty w systemie masy odsprężynowanej – która ma zastosowanie do elementów sprężystych w systemie masy odsprężynowanej (REFS – resilient element for floating slab system).

Niniejsze dokumenty nie zawierają jednak wymagań dotyczących parametrów odpowiadających za funkcję elementów sprężystych w nawierzchni torowej. Określenie ich i wybór opcjonalnych testów należy do obowiązków nabywcy.

Wnioski płynące z praktyki projektowej oraz badań laboratoryjnych jednoznacznie wskazują, że skuteczna wibroizolacja nawierzchni szynowych wymaga zastosowania wyrobów o dobrze zdefiniowanych, znormalizowanych cechach materiałowych. Tylko takie wyroby powinny być przedmiotem opisu zamówienia, z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych oraz odniesień do aktualnych norm.

Przykładem wdrożenia takich rozwiązań jest m.in. projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T)” czy „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”, gdzie maty TINES® znalazły praktyczne zastosowanie.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałem z prezentacji

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij