Trzeba mówić o infrastrukturze kolejowej dyskutując o zakupie pociągów New Pendolino przez PKP Intercity. Pamiętajmy, że praktycznie w całości jest obecnie modernizowana CMK. Ta inwestycja pomoże uruchomić linię o realnej prędkości 200-220 km/h. Stąd pomysł zakupu takiego właśnie taboru kolejowego wydaje się być sensownym rozwiązaniem – tłumaczył Andrzej Massel 30 czerwca podczas sejmowego posiedzenia zespołu ds. infrastruktury.
- Jesienią zaczną się próbne przejazdy tą trasą, wówczas będziemy w stanie dokładnie określić z jaką prędkością będzie można poruszać się po CMK. Ta trasa ma się stać częścią systemu dużej prędkości. Prace remontowe prowadzone są na długości całej linii. Ich zakończenie przewidywane jest na 2014 rok. Już wtedy spora część trasy będzie przejezdna na prędkości 200 km/h. Tak duże inwestycje infrastrukturalne jak modernizacja CMK wymagają odpowiedniego taboru – dodał Massel.
- Dyskusje budzi fakt, że do przetargu na Pendolino dla Polski przystąpiła tylko jedna spółka. Ale przecież nikogo do brania udziału w przetargu nie mogliśmy zmuszać, a zależało nam na tym, żeby zdążyć z realizacją projektu w perspektywie finansowej 2007-2013. Poza tym taka usługa kolejowa z górnej półki będzie dostępna dla całego społeczeństwa. Spółka będzie oferować miejsca w tych pociągach poza godzinami szczytu za kilkadziesiąt złotych. Na taki przejazd w bardzo dobrych warunkach będą mogli sobie pozwolić nawet studenci – podkreślił wiceminister.