Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Maltanka ma 40 lat. Jak to się zaczęło?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-07-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Konrad Czapracki

Podziel się ze znajomymi:

40 lat temu wyruszyła po raz pierwszy, wpisując się w krajobraz terenu sportowo-wypoczynkowego. Dziś jest już uważana za jeden z symboli miasta obok koziołków czy pyry z gzikiem. Mowa oczywiście o Kolei Parkowej Maltanka w Poznaniu.

Choć Maltanka ruszyła w 1972 warto wspomnieć o jej poprzedniczce. Poznań był drugim miastem w Polsce z pionierską kolejką. 22 lipca 1956 roku na ówczesnych terenach wypoczynkowych w Poznaniu mieszczących się na Dębinie ruszyła Poznańska Kolejka Dziecięca.  Zielona lokomotywa WLs40-100 (ZNTK Poznań) prowadziła trzy żółto-zielone wagoniki „letniaki” (Zakłady im. J. Stalina w Poznaniu, czyli dawne zakłady Cegielskiego)na 1,5km trasie łączącej stacje Kolumbia (od nazwy ogrodu funkcjonującego do lat 30) i Dębina. Na obu końcach znajdowały się mijanki, a cały szlak został ułożony w linii prostej. Na stacji Kolumbia znajdowała się kasa biletowa w formie drewnianego kiosku oraz także drewniana hala postojowa dla całego składu. W sierpniu na kolejkę przybyły dwa dodatkowe wagoniki tego samego typu. Pod koniec roku 1957 kolejka została przekazana harcerzom z Chorągwi Wielkopolskiej, a tym samym zmieniła nazwę na Harcerską Kolejkę Dziecięcą. Na przełomie lat 60 i 70 Dębina straciła swoje znaczenie jako teren rekreacyjny, a kolejkę przecięła nowo budowana ulica Hetmańska. Wówczas podjęto decyzję o przenosinach torów i taboru (za wyjątkiem jednego wagonu) nad jezioro Malta, gdzie rozpoczęto budowę Nowego Zoo.

Podobnie jak w przypadku Poznańskiej Kolei Dziecięcej, linię zbudowano w czynie społecznym głównie przez wojsko. Nowa trasa liczyła ponad 3km długości.  Stacje końcowe zbudowano w nietypowym dla kolejek wąskotorowych, pętlowym układzie torów. ZNTK Poznań wyprodukował również drugą lokomotywę dla kolejki o oznaczeniach WLs50-2211 a z zakładów Cegielskiego wyjechały kolejne 4 wagony.  Nazwy stacji Maltanka, Ptyś, Balbinka oraz Zwierzyniec zostały wybrane przez czytelników popołudniowej gazety Express Poznański. Operatorem kolejki został MPK Poznań. W roku 1975 oddano do użytku budynki stacyjne na Maltance oraz Zwierzyńcu. Były to konstrukcje stalowo-szklane.

W roku 1989 z powodu budowy campingu trasa kolejki uległa drobnej modyfikacji i tym samym pojawiła się jedna z najbardziej charakterystycznych budowli na Maltance – wiadukt, pod którym przejeżdża kolejka. W tym samym okresie pojawia się pomysł przekształcenia kolejki dziecięcej na parkowo-historyczną.  W 1994 roku na kolejkę trafia wagon motorowy MBxc1-41 z 1932roku. W 1997 roku wagony zyskują nowy, jasnoniebieski kolor. Rok później wprowadzono nowe, istniejące do dziś schemat malowania.  W 1999 roku po torach Maltanki rozpoczął kursowanie parowóz Bn2t-2 wyprodukowany przez firmę Borsig w 1925 roku a po 2 latach otrzymał także tender.  Z okazji 30 urodzin kolejce nadano oficjalną nazwę Kolej Parkowa Maltanka. W 2009 roku lokomotywa parowa zyskała imię Agusia. W tym samym roku zawiązało się towarzystwo o nazwie Sympatycy Poznańskiej Maltanki zrzeszające wolontariuszy działających na kolejce. Odnowili oni m.in. parowóz Tx26-423, wózki do przewozu dłużyc oraz wagon kolebę. Z okazji 40-lecia Maltanka zyskała oficjalne logo, a 21 lipca będzie świętować swoje 40 urodziny.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ryjek wraca na Maltankę

Tabor i technika

Ryjek wraca na Maltankę

Redakcja/inf. pras. 02 czerwca 2022

Poznań. 22 kwietnia wraca kultowa Maltanka

Pasażer

Poznań. 22 kwietnia wraca kultowa Maltanka

Redakcja/inf. pras. 20 kwietnia 2022

MPK Poznań odkupiło legendarne pojazdy dla Maltanki

Tabor i technika

Poważny wypadek na poznańskiej Maltance [film]

Infrastruktura

Poważny wypadek na poznańskiej Maltance [film]

Michał Szymajda 13 sierpnia 2020

Poznań: Miasto przejęło od parafii grunt kolejki Maltanka

Prawo i polityka

Święto Maltanki 21 lipca

Warte uwagi

Święto Maltanki 21 lipca

MPK Poznań 17 lipca 2012

Zobacz również:

Ryjek wraca na Maltankę

Tabor i technika

Ryjek wraca na Maltankę

Redakcja/inf. pras. 02 czerwca 2022

Poznań. 22 kwietnia wraca kultowa Maltanka

Pasażer

Poznań. 22 kwietnia wraca kultowa Maltanka

Redakcja/inf. pras. 20 kwietnia 2022

MPK Poznań odkupiło legendarne pojazdy dla Maltanki

Tabor i technika

Poważny wypadek na poznańskiej Maltance [film]

Infrastruktura

Poważny wypadek na poznańskiej Maltance [film]

Michał Szymajda 13 sierpnia 2020

Poznań: Miasto przejęło od parafii grunt kolejki Maltanka

Prawo i polityka

Święto Maltanki 21 lipca

Warte uwagi

Święto Maltanki 21 lipca

MPK Poznań 17 lipca 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5