Dziesięć pociągów, jakie województwo małopolskie zamierza pozyskać w ramach ogłoszonego w tym tygodniu przetargu, zostaną przekazane do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. To pierwszy przetarg na tabor, jaki został ogłoszony w ramach projektu SKA.
Szybka Kolej Aglomeracyjna będzie bazowała na już istniejącej infrastrukturze kolejowej w obrębie m.in. Aglomeracji Krakowskiej. W ramach SKA województwo małopolskie przewiduje realizację połączeń w relacjach: Międzynarodowy Port Lotniczy w Balicach – Kraków Główny – Wieliczka Kopalnia, Trzebinia – Kraków Gł. – Tarnów, Sędziszów – Kraków Gł. – Skawina/Podbory Skawińskie.
Pierwszy przetarg na tabor
W ramach działań nad utworzeniem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, województwo małopolskie ogłosiło właśnie pierwszy przetarg na 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, jako element projektu „Zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej”. Sześć składów ma być trójczłonowych, kolejne cztery dwuczłonowe. Zadanie jest współfinansowane ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość zamówienia to blisko 159mln zł. Więcej o samym przetargu tutaj.
Konkretne relacje dla nowych składów nie zostały jeszcze wskazane. Pojazdy zostaną wydzierżawione przewoźnikowi w drodze przetargu. Nie wiadomo, czy będą to Przewozy Regionalne czy Koleje Małopolskie, jako nowy przewoźnik powołany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Na te pytania odpowie studium wykonalności, które określi zasadność ewentualnego utworzenia Kolei Małopolskich.
Inwestycje w parkingi
W ramach realizacji SKA małopolskie planuje również budowę 4 węzłów przesiadkowych z parkingami typu Parkuj i Jedź (Trzebinia - 405 miejsc parkingowych, Krzeszowice - 320 miejsc parkingowych, Bochnia - 192 miejsc parkingowych, Tarnów - 530 miejsc parkingowych), wprowadzenie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej (bilet elektroniczny) zintegrowanej z transportem publicznym oraz systemem P&R, wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej, budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Poszczególne relacje będą uruchamiane po zakończeniu modernizacji odcinków linii kolejowej E-30 oraz odcinka linii kolejowej Kraków Balice. Biorąc pod uwagę opóźnienia w modernizacji odcinka Katowice – Kraków, oraz tempo prac na trasie Kraków – Tarnów – Rzeszów, uruchomienie głównej linii SKA Trzebinia – Kraków Gł. – Tarnów może być mocno opóźnione. Do obsługi SKA zostaną bowiem wykorzystane istniejące przystanki kolejowe zlokalizowane na tych liniach. Dodatkowo w ramach modernizacji linii kolejowych woj. małopolskie planuje wybudować przystanki w miejscach nowej zabudowy. Inwestycje te miałyby odbyć się w ramach modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego.
200mln na Szybką Kolej Aglomeracyjną
Województwo Małopolskie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014-2020 zamierza przeznaczyć ok. 200 mln zł na projekty związane z powstaniem i rozwojem systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaplanowano m.in. zakup pasażerskiego taboru kolejowego, realizację projektów związanych z budową węzłów przesiadkowych z parkingami „Parkuj i Jedź”, wdrażaniem biletu elektronicznego oraz organizowaniem systemów informacji dla pasażerów.