NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Majewski: Zabrakło zaangażowania w poprawę przewozów ładunków

| Jakub Majewski 12.07.2016 298

Majewski: Zabrakło zaangażowania w poprawę przewozów ładunków
fot. ProKolej
– Można zatrzymać kryzys kolei towarowej. Potrzebne jest jednak mocne zaangażowanie w rozwój infrastruktury, przyjaznego otoczenia regulacyjnego i wyrównywania warunków konkurowania – komentuje ostatnie wyniki dotyczące przewozu ładunków Jakub Majewski, były wiceprezes UTK. Od początku roku suma przewiezionych przez kolej ładunków spadła o 2,7 procent względem ubiegłego roku. 
Po okresie intensywnych inwestycji w linie łączące główne aglomeracje miejskie, dworce w centrach miast i w tabor do przewozów pasażerskich udało się odwrócić trend spadkowy w przewozach osób. Odzyskanie konkurencyjności przez kolej potwierdza również wyraźny spadek przewozów w konkurencyjnych rodzajach transportu – czyli w połączeniach autobusowych i lotach krajowych.

Niestety zabrakło podobnego zaangażowania w poprawę sytuacji przewozów ładunków. Przy modernizacji infrastruktury likwidowano stacje i układy torowe służące wyprzedzaniu pociągów towarowych i pracom ładunkowym. Rosnące wymagania administracyjne spiętrzyły problemy przed użytkownikami bocznic, zmuszając ich do przeniesienia obsługi logistycznej na ciężarówki.

Należy również pamiętać, że stawki dostępu do infrastruktury kolejowej są dla przewozów towarowych średnio dwukrotnie wyższe niż dla pasażerskich. Co w połączeniu z faktem, że za 100% linii kolejowych trzeba płacić, a 99% infrastruktury drogowej jest darmowe, radykalnie pogarsza konkurencyjność kolei w tym segmencie.

 

Porównując sytuację w Polsce i innych krajach Europy Środkowej wyraźnie widać, że można zatrzymać kryzys kolei towarowej. Potrzebne jest jednak mocne zaangażowanie w rozwój infrastruktury, przyjaznego otoczenia regulacyjnego i wyrównywania warunków konkurowania. Tymczasem w debacie publicznej powszechne są postulaty wsparcia polskich kierowców czy firmy przewozowych – choćby przy okazji problemu MiLoG. O kolei pamięta się znacznie rzadziej.

Czytaj też: Od początku roku suma przewiezionych przez kolej ładunków spadła o 2,7 procent względem ubiegłego roku. Największe spadki spośród wszystkich operatorów zanotowało PKP Cargo.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5