– Można zatrzymać kryzys kolei towarowej. Potrzebne jest jednak mocne zaangażowanie w rozwój infrastruktury, przyjaznego otoczenia regulacyjnego i wyrównywania warunków konkurowania – komentuje ostatnie wyniki dotyczące przewozu ładunków Jakub Majewski, były wiceprezes UTK. Od początku roku suma przewiezionych przez kolej ładunków spadła o 2,7 procent względem ubiegłego roku.
Po okresie intensywnych inwestycji w linie łączące główne aglomeracje miejskie, dworce w centrach miast i w tabor do przewozów pasażerskich udało się
odwrócić trend spadkowy w przewozach osób. Odzyskanie konkurencyjności przez kolej potwierdza również wyraźny spadek przewozów w konkurencyjnych rodzajach transportu – czyli w połączeniach autobusowych i lotach krajowych.
Niestety zabrakło podobnego zaangażowania w poprawę sytuacji
przewozów ładunków. Przy modernizacji infrastruktury likwidowano stacje i układy torowe służące wyprzedzaniu pociągów towarowych i pracom ładunkowym. Rosnące wymagania administracyjne spiętrzyły problemy przed użytkownikami bocznic, zmuszając ich do przeniesienia obsługi logistycznej na ciężarówki.
Należy również pamiętać, że stawki dostępu do infrastruktury kolejowej są dla przewozów towarowych średnio dwukrotnie wyższe niż dla pasażerskich. Co w połączeniu z faktem, że za 100% linii kolejowych trzeba płacić, a 99% infrastruktury drogowej jest darmowe, radykalnie
pogarsza konkurencyjność kolei w tym segmencie.
Porównując sytuację w Polsce i innych krajach Europy Środkowej wyraźnie widać, że można zatrzymać kryzys kolei towarowej. Potrzebne jest jednak mocne zaangażowanie w rozwój infrastruktury, przyjaznego otoczenia regulacyjnego i wyrównywania warunków konkurowania. Tymczasem w debacie publicznej powszechne są postulaty wsparcia polskich kierowców czy firmy przewozowych – choćby przy okazji problemu MiLoG. O kolei pamięta się znacznie rzadziej.
Czytaj też: Od początku roku suma przewiezionych przez kolej ładunków spadła o 2,7 procent względem ubiegłego roku. Największe spadki spośród wszystkich operatorów zanotowało PKP Cargo.