NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Maglev w Japonii: Nowe wnętrza pociągów i stare problemy [wideo]

| Łukasz Malinowski 20.10.2020 72

W poniedziałek 19 października Central Japan Railway (JR Central) pokazało mediom zmodernizowane wnętrza składu serii L0 stworzono na potrzeby budowanej od kilku lat pierwszej międzymiastowej linii kolei magnetycznej.
Spółka JR Central rozpoczęła jazdy testowe swojego najnowszego zestawu kolei magnetycznej 17 sierpnia tego roku. Maglev serii L0 – to już czwarta generacja testowych pociągów od roku 1997 – produkowany jest przez Hitachi, a jazdy przejazdy odbywają się w prefekturze Yamanashi. W stosunku do pierwotnego projektu pojazd zyskał bardziej opływowe czoło. Ma to wpłynąć na jeszcze mniejsze zużycie energii oraz zredukować hałas. Pierwotnie testy miały rozpocząć się maju, jednak przesunięto je na późniejszy termin z uwagi na epidemię koronawirusa.

Teraz w październiku zdecydowano się na pokazanie nowego składu szerszej publiczności. JR Central zdecydowało się na przygotowanie bardzo jasnego wnętrza z dużą ilością bieli – ma to wynikać z braku naturalnego światła na trasie, która będzie w 90% poprowadzona tunelami. Zamontowano także nowe fotele z poszerzonymi siedzeniami i wyższymi oparciami, co ma zapewnić każdemu pasażerowi większy komfort. W fotelach znalazło się także miejsce na złączą do USB umożliwiające ładowanie urządzeń elektronicznych, a pod siedziskiem wypracowano przestrzeń na bagaż. Zastosowano także nowe materiały, które mają zmniejszać odczuwalne wibracje.


Pojazdy testuje się z przeznaczeniem do obsługi pierwszej międzymiastowej linii kolei magnetycznej w Japonii, czyli Chuo Shinkansen, która budowana jest już między Tokio i Nagoją. Początkowo planowano, że będzie ona gotowa do eksploatacji w 2027 roku. Później kolej ma być wydłużona do Osaki. Ten drugi odcinek ma być otwarty w 2037 roku. Odcinek testowy, gdzie sprawdzany jest nowy Maglev, stanie się fragmentem budowanej linii.

Japończycy prowadzą pracę nad koleją magnetyczną od 1970 roku. Uznaje się, że mają na jej temat największą wiedzą i są najbardziej zaawansowani technologicznie, jeśli chodzi o jej wdrażanie. Na ponad 90% długości linia zostanie poprowadzona tunelami, które będą biegły pod górami oraz obszarami zurbanizowanymi. Zakłada się, że korzystające z niej pociągi pojadą z prędkością handlową 505 km/h, co pozwoli na przejazd z Tokio do Nagoi w 40 min, a w po wydłużeniu trasy do Osaki na pokonanie całego dystansu w 67 min.

Obecnie jednak pojawiają się co raz większe problemy. Lokalne władze oraz część mieszkańców prefektury Shizuoka obawia się, że prace nad budową tunelu mogą zagrozić środowisku naturalnemu regionu, a przede wszystkim ograniczyć dopływ wody do regionu. Jak dotąd, przez kilka ostatni lat, nie udało się ich przekonać do inwestycji i już wiadomo, że będzie to miało negatywny wpływ na harmonogram. Przez prefekturę przebiega bardzo krótki odcinek nowej linii, na którym nie zaplanowano stacji – lokalne władze nie mają więc wiele do stracenia.

Nad inwestycją cieniem kładą się też problemy demograficzne Japonii oraz spadek zainteresowania biznesu podróżami, co może mieć efekt dłuższy niż tylko na czas trwania pandemii. Szerzej o tym aspekcie pisaliśmy w artykule pt. Japonia: Pandemia i wyludnienie zagrażają przyszłości kolei dużych prędkości.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Japonia (61)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Japonia (61)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5