Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Luka pokoleniowa wśród kolejarzy jest zagrożeniem dla konkurencyjności kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Luka pokoleniowa wśród kolejarzy jest zagrożeniem dla konkurencyjności kolei
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego sporo miejsca poświęcono kurczącej się kadrze kolejarzy. – Może dojść do sytuacji, w której braki kadrowe staną się realną przeszkodą dla konkurencyjności kolei wobec transportu indywidualnego – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który razem z prezydentem ZZMK Leszkiem Miętkiem zastanawiał się, co robić, aby problemowi zaradzić. 

Prezes UTK podkreślił, że kurczące się zasoby kolejarzy dotyczą nie tylko drużyn trakcyjnych, ale także stanowisk związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, w tym z bezpieczeństwem.

– Przygotowanie kolejarza do wykonywania zawodu trwa od roku do 2 lat, dlatego pewne działania muszą być prowadzone z wyprzedzeniem, nie może dojść do sytuacji, w której z braku kadr odwoływać będziemy pociągi – mówił Ignacy Góra. – Cały czas wskazujemy problem, dopytujemy przewoźników i zarządców infrastruktury o liczbę szkolonych osób. Na szczęście widzimy pozytywną tendencję. Porównując rok 2016 do 2017 maszynistów w drużynach trakcyjnych jest więcej o 500. Dobrze, że ta liczba wzrasta, bo obserwowaliśmy braki w tym zespole. To zawsze jest niepokojące, ponieważ może to prowadzić do patologii, choćby w postaci przekraczania czasu pracy i łamania kodeksu pracy – dodał prezes UTK, przypominając wypadek kolejowy, do którego doszło w Białymstoku.

Na ten sam problem zwrócił uwagę Krzysztof Kwiatkowski, prezes Najwyższej Izby Kontroli. – U bardzo wielu przewoźników w ostatnich latach dochodziło do przekraczania czasu pracy maszynistów, czy nieuwzględniania prawa do określonego przepisami wypoczynku – podkreślił Kwiatkowski.

Rezerw pracowników kolei brak. Trzeba szkolić nowych

Pomimo wzrostu liczby maszynistów, UTK zauważa, że rezerw w zasobach ludzkich już po prostu nie ma, dlatego szkolenie nowych pracowników musi odbywać się intensywniej niż dotąd. Ignacy Góra zaznacza, że w perspektywie 5-letniej będzie potrzeba około 5000 lub nawet 6000 maszynistów, wszystko przez odejścia na emeryturę oraz konieczność uruchamiania większej liczby pociągów (wpływ na to ma m.in. konieczność wytyczania tras objazdami z uwagi na prace prowadzone przez PKP PLK).

– Zastanawiamy się nad zaradzeniem problemowi m.in. poprzez napisanie programu nauczania w szkołach branżowych na nowo. Głównie po to, aby cykl szkolenia mógł być krótszy. Wychodzimy z założenia, że do takich szkół nie trafia się przypadkowo, a to istotny fakt dla procesu szkolenia – dodał Ignacy Góra.

Miętek: lukę pokoleniową można zniwelować

Ważny głos w dyskusji na temat braku pracowników wygłosił Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

– Można zrobić bardzo wiele, by zminimalizować obecność luki pokoleniowej. Problemem na drodze ku temu są liczne bariery administracyjne, choćby takie, że każdy z przewoźników wydaje swoje świadectwo dla maszynisty, które nie jest akceptowane u innego, mimo, że pojazd kolejowy jest ten sam. Obecne prawo nie uwzględnia też postępu w medycynie, która z powodzeniem eliminuje pewne mankamenty zdrowotne, które niegdyś były nie do przejścia przy zawodzie maszynisty – mówił Miętek.

Prezydent ZZMK krytycznie ocenił też postępy we wdrożeniu ERTMS/ETCS na polskiej infrastrukturze i opóźnienia we wdrożeniu szkoleń na symulatorach.

– Gdyby ERTMS wdrażano planowo mielibyśmy cały zastęp maszynistów do samodzielnej pracy, podczas gdy teraz z prędkością 160 km/h w kabinie musimy mieć ich dwóch. Bardzo źle stało się też, że o rok opóźniono obowiązek szkoleń na symulatorach, bo to lepiej i szybciej przygotowuje do zawodu – ocenił Miętek.

Podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego rozmawiano także o poprawie bezpieczeństw na przejazdach kolejowych. Można o tym przeczytać tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

Infrastruktura

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

inf. prasowa PKP PLK 26 grudnia 2017

Thales RSS poszukuje pracownika

Wiadomość specjalna

Thales RSS poszukuje pracownika

Rynek Kolejowy, 2 listopada 2009 02 listopada 2009

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

Infrastruktura

MEN ma pomóc kształcić przyszłych kolejarzy

inf. prasowa PKP PLK 26 grudnia 2017

Thales RSS poszukuje pracownika

Wiadomość specjalna

Thales RSS poszukuje pracownika

Rynek Kolejowy, 2 listopada 2009 02 listopada 2009

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5