Portal Strefa Biznesu prezentuje problem narastającego konfliktu wokół przebiegu mającej powstać linii kolei dużych prędkości. Gorzów czy Zielona Góra? Zarówno pierwsze, jak i drugie miasto argumentuje chęć posiadania szybkiego połączenia z największymi aglomeracjami.
Linia KDP ma kosztować ponad 20 mld zł. Powstanie najpewniej około 2030 roku Już teraz zaczęła się dyskusja o tym, którędy mają jeździć nowoczesne pociągi. Z racji, że cała infrastruktura będzie budowana od podstaw, zanim rozpocznie się inwestycja, trzeba wyznaczyć trasę którą pojadą pociągi, a dopiero w dalszej kolejności wykupić działki, przygotować dokumentację oraz postarać się o finansowanie. Są dwa warianty przebiegu połączeń KDP. Starszy wariant - tzw. południowy, ma łączyć Poznań z Berlinem przez Zieloną Górę. To rozwiązanie ma poparcie w Urzędzie Marszałkowskim.
Drugi wariant przebiegu linii zakłada poprowadzenie torów z Poznania do Berlina przez Gorzów. W Gorzowie trasa ma rozgałęziać się, prowadząc do Szczecina. Według posła Witolda Pahla (PO), symulacje ekonomiczne wskazują, że jest to dużo lepsze rozwiązanie. Wspólnie z zachodniopomorskim zespołem parlamentarnym podpisał on stanowisko, w którym politycy zabiegają o budowę KDP przez Gorzów i Szczecin.
Więcej