PKP Polskie Linie Kolejowe nie zapominają o niespełna 100-kilometrowym wschodnim odcinku linii nr 7. W bieżącym roku prace dotyczą głównie przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki stosunkowo niewielkim inwestycjom następuje poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a pociągi mogą poruszać się płynniej i z większymi prędkościami.
Wykonane lub jeszcze na etapie robót budowlanych są zadania, których wykonanie ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na jednopoziomowych skrzyżowaniach linii kolejowej z drogami publicznymi. Obecnie jest przebudowywany obiekt w Chełmie w ciągu ulic Metalowej i Złotej. Przypomnijmy, że na przejeździe strzeżonym w ubiegłym roku doszło śmiertelnego wypadku. Przy otwartych szlabanach w samochód osobowy uderzył pociąg prowadzony składem EN57. W wyniku zdarzenia dwie osoby podróżujące autem zmarły.
Będzie bezpieczniejW ramach prowadzonych prac przejazd linii nr 7 oraz szerokotorowej nr 63 Dorohusk – Zawadówka CPN zostanie przebudowany i nastąpi zmiana jego kategorii na „B”. – Po zakończeniu prac modernizacyjnych przejazd zyska samoczynną sygnalizację przejazdową (ssp), która umożliwi automatyczne sterowanie rogatkami i sygnalizacją świetlno-dźwiękową. Zainstalowane zostaną nowe latarnie o większej mocy oświetleniowej. Przejazd otrzyma nową nawierzchnię przejazdową w postaci płyt małogabarytowych. Przebudowa umożliwi wytyczenie chodnika dla pieszych. Prace rozpoczęły się w sierpniu i potrwają do końca listopada br. Wartość inwestycji wynosi ok. 1 mln zł – informuje „Rynek Kolejowy” Karol Jakubowski z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak dodaje Karol Jakubowski, wykonywane są prace na 10 innych przejazdach. Ich realizacja spowodowała, że zainstalowana i uruchomiona została samoczynna sygnalizacja przejazdowa na przejazdach w miejscowościach Wereszcze Małe (w pobliżu stacji Zawadówka), Antoninie (szlak Chełm Wschodni – Brzeźno) oraz w Wolce Okopskiej (szlak Brzeźno – Wólka Okopska). W innych lokalizacjach wymienione zostały nawierzchnie – torowa i drogowa (obiekty w pobliżu Wólki Okopskiej), zaś na przejeździe przy stacji Chełm Wschodni –nawierzchnia drogowa i oświetlenie. Wcześniej, na jednym z obiektów położonym na szlaku Trawniki – Rejowiec zamontowano urządzenia ssp oraz wbudowano nową nawierzchnię z płyt małogabarytowych.
Należy również wspomnieć o likwidacji przejazdu kat. D na szlaku Rejowiec – Zawadówka. Pozwoliło to na odwołanie punktowego ograniczenia prędkości.
Nawierzchnia i obiekty inżynieryjne
Na omawianym odcinku linii nr 7 wykonywane są również mniejsze prace. Obecnie większość takich robót wykonywanych jest między Minkowicami a Biskupicami Lubelskimi. – Na stacjach Jaszczów i Minkowice w ramach prac utrzymaniowo-naprawczych remontowana jest nawierzchnia torowa. Roboty są prowadzone również na 2 obiektach inżynieryjnych. Na wiadukcie kolejowym w Jaszczowie zostaną wyremontowane podpory, a konstrukcja zostanie pokryta antykorozyjną powłoką. Wzmocniony zostanie przepust na szlaku Jaszczów – Biskupice Lubelskie. Wymienione i odnowione zostaną elementy betonowe, wymieniona zostanie izolacja przepustu. Łączna wartość tych robót to 4,7 mln zł – wyjaśnia Karol Jakubowski.
Udzielający informacji przedstawiciel PKP PLK wspomniał również o wielu pracach wcześniej wykonanych na tym odcinku. Od 2016 r. w Brzeźnie wymieniono nawierzchnie wraz z rozjazdami. Na stacjach Rejowiec, Chełm, Chełm Wschodni i na szlaku Chełm – Chełm Wschodni przeprowadzono wzmocnienie podtorza i profilowanie szyn. Między stacją Lublin a posterunkiem Lublin Północny wykonano kompleksową wymianę nawierzchni wraz z poprawą stanu technicznego przejścia dla pieszych w poziomie szyn. Uruchomiono mijankę na dawnej stacji Kanie, co pozwoliło na usprawnienie ruchu kolejowego między Rejowcem a Trawnikami. Poprawiono stan techniczny przejścia podziemnego w Rejowcu. – Ponadto, na odcinku Lublin – Dorohusk PLK prowadzone są na bieżąco prace utrzymaniowe obejmujące miejscowe wymiany szyn i podkładów oraz podbicie toru – zapewnia Karol Jakubowski.
Projekty z Krajowego Programu Kolejowego
Poszczególne przedsięwzięcia wykonywane są głównie w ramach dwóch projektów. Zadanie pod nazwą „Prace na linii nr 7 na odcinku Lublin – Dorohusk” zostało wpisane na listę podstawową projektów do realizacji w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Ma być realizowany do 2023 r. – Kolejne prace będą realizowane w przyszłym roku. Obecnie trwa aktualizacja zakresu robót uwzględniająca wzrost cen materiałów budowlanych i kosztów pracy. Łączna kwota przewidziana na realizację projektu wynosi ponad 60 mln zł, z czego na realizację powyższych zadań wykorzystano ok. 37 mln zł – wyjaśnia Karol Jakubowski.
Inwestycje na 9 przejazdach o łącznej wartości 23 mln zł stanowią część projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, etap I – część przejazdowa”. Przedsięwzięcie wpisano do KPK na listę podstawową zadań realizowanych z dofinansowaniem z Funduszu Spójności.