W pierwszych wersjach rocznego rozkładu jazdy 2018/2019 stację Miączyn miał obsługiwać pociąg dalekobieżny PKP Intercity. Stan techniczny obiektu okazał się jednak na tyle niewystarczający, że przewoźnik był zmuszony z rezygnacji z postoju handlowego w tej lokalizacji. Jak zapowiada PKP Polskie Linie Kolejowe, rozważana jest budowa nowego peronu w dogodniejszej dla mieszkańców lokalizacji.
Miączyn wraca na mapę połączeń pasażerskich i... znikaPołożona we wschodniej części powiatu zamojskiego miejscowość będąca siedzibą gminy kilkanaście lat temu przestała być obsługiwana przez kolejowych przewoźników pasażerskich. Aby skorzystać z pociągów około 6 tysiąca mieszkańców gminy musiało dotrzeć do oddalonego o ok. 20 km Zamościa, a w latach 2009-2011 najbliższe stacje znajdowały się w Chełmie i Rejowcu, czyli ponad 50 km od miejscowości. Sytuacja nie zmieniła się nawet po powrocie połączeń dalekobieżnych do Hrubieszowa – pociągi przejeżdżają przez miejscowość bez zatrzymania.
Przywrócenie obsługi Miączyna miało nastąpić 9 grudnia 2018 r. PKP IC, które przynajmniej na terenie województwa lubelskiego obsługuje również mniejsze miejscowości (np. mapie połączeń dalekobieżnych są m.in. Tereszpol, Trawniki i Zawada), wpisał do rocznego rozkładu jazdy 2018/2019 postój handlowy pociągu o standardzie InterCity. Jednak zanim wszedł w życie nowy rozkład, z tablic zapis o postoju zniknął. Jak wyjaśniła „Rynkowi Kolejowemu” Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity, konieczność usunięcia postoju handlowego w Miączynie nastąpiło ze względy na niedostateczny stan infrastruktury pasażerskiej.
Informację potwierdza „Rynkowi Kolejowemu” Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP PLK. - Peron w Miączynie nie był wykorzystywany przez dłuższy czas. Obiekt jest za krótki i nie zapewnia wymaganych, bezpiecznych warunków obsługi – wyjaśnia przedstawiciel PKP PLK.
PKP PLK wybuduje nowy peron?
Być może jednak staraniem narodowego zarządcy linii kolejowych powstanie nowa budowla. - Rozważana jest budowa nowego peronu. Planowane są konsultacje z mieszkańcami gminy w sprawie nowej, korzystniejszej dla podróżujących koleją, lokalizacji przystanku – zapewnia Karol Jakubowski.
Należy podkreślić, że dotychczas peron znajdował się w centralnej części stacji, przez którą obok linii normalnotorowej, przebiega szerokotorowa „sześćdziesiątka szóstka” zarządzana przez spółkę PKP LHS. Z uwagi na oddalenie od miejscowości oraz dojazd do obiektu (droga okrężna przez plac ładunkowy) nie jest to najlepsza lokalizacja. Analiza mapy wskazuje, że nowy peron mógłby zostać wybudowany o kilkaset metrów dalej w kierunku zachodnim od obecnej lokalizacji obiektu, w pobliżu drogi krajowej nr 74.
Prace między Zawadą i Zamościem a Hrubieszowem
Położona w południowo- wschodniej części województwa lubelskiego jest obiektem stałego zainteresowania narodowego zarządcy linii kolejowych. Mimo stosunkowo niewielkiego ruchu pasażerskiego (obecnie codziennie kursuje para pociągów Rzeszów Główny - Hrubieszów Miasto oraz do czterech par składów regionalnych do Lublina) oraz towarowego, w ostatnich latach PKP PLK realizowała inwestycje, w tym budowa nowej stacji oraz trzech przystanków osobowych, oraz roboty o charakterze utrzymaniowych, poprawiające parametry techniczne trasy. Prowadzone są prace przygotowawcze do inwestycji m.in. mającej na celu skrócenie czasu przejazdu z Lublina do Zamościa poprzez ominięcie od wschodu stacji Zawada.
Warto podkreślić, że budowa nowej stacji pasażerskiej w Miączynie oraz inne prace infrastrukturalne realizowane między Zamościem a Hrubieszowem mogą być istotne dla przywrócenia pasażerskiego ruchu regionalnego . Wojewódzki plan transportowy warunkuje powrót takich pociągów m.in. od poprawy parametrów technicznych linii nr 72. Należy jednak zauważyć, że reaktywacje połączeń organizowanych przez Marszałka Województwa Lubelskiego w największym stopniu uzależnia się od zapewnienia odpowiednich środków finansowych w budżecie.