Na terenie województwa lubelskiego nie znajduje się zbyt wiele budynków historycznych związanych z kolejnictwem. Po fizycznej likwidacji hali wachlarzowej w Dęblinie, pojawia się pytanie o przyszłość innych ciekawych obiektów. PKP SA, zarządca większości obiektów, deklaruje, że nie planuje likwidacji obiektów wpisanych do rejestru lub „tylko” ewidencji zabytków.
Ubogie województwo
Jak już wspomniano region lubelski nie może poszczyć się zbyt wieloma zabytkami kolejowymi. Wynika to z zaszłości historycznych – za czasów zaboru rosyjskiego, ze względów strategicznych i politycznych, blokowano rozwój sieci linii kolejowych. Dodatkowo część obiektów nie przetrwało II wojny światowej – przykładowo przed wycofywaniem się wojska niemieckie wysadziły (wcześniej zbombardowany przez Sowietów) piękny dworzec kolejowy w Chełmie, wojny nie przetrwały również budynki stacji Rejowiec (dworzec, nastawnie, wieża ciśnień). Wiele obiektów historycznych, takich jak magazyny stacyjne, budynki dróżników, a nawet „dworczyków” zostało rozebranych po 1989 r. Przynajmniej kilka innych budynków znajduje się w ruinie lub ich stan się pogarsza. Z mapy regionu zniknęła potężna hala wachlarzowa w Dęblinie, o czym pisaliśmy
tutaj. Obiekt ten jednak nie był uznany za zabytek, a teren przeznaczono do zagospodarowania pod „aktywność gospodarczą”. Istnieje wiele budynków historycznych, które stanowią ciekawy element kolejowego krajobrazu regionu linii kolejowych – do nich należą wieża ciśnień na stacji Józefów Roztoczański, dworzec w Werbkowicach, zespół zabudowy na stacji Zawadówka, drewniane budynki przy linii Chełm – Włodawa czy murowane obiekty na odcinku Łuków – Dęblin linii nr 26.
Zabytki PKP, samorządów lub innych podmiotów
Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu”, na terenie omawianego województwa planuje zachować się obiekty zabytkowe.
– PKP SA nie planuje likwidacji obiektów, które znajdują się w rejestrze lub ewidencji zabytków – informuje „Rynek Kolejowy” Maciej Bułtowicz, Główny Specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Marketingu spółki Polskie Koleje Państwowe.
Zarządca nieruchomości kolejowych ma kilka sposobów na zagospodarowanie zachowanych budynków historycznych. Część z nich pozostanie w zasobach spółki. Są to większe, nierzadko zmodernizowane obiekty, w których odbywa się odprawa podróżnych. Są to dworce w Białej Podlaskiej, Dęblinie, Lublinie, Łukowie, Międzyrzecu Podlaskim.
W przypadku zabytków, które nie są potrzebne spółce, obiekty są oferowane innym podmiotom.
– Obiekty zabytkowe zbędne z punktu widzenia działalności PKP SA mogą zostać sprzedane zarówno na rynku komercyjnym, jak i w ramach sprzedaży bezprzetargowej na rzecz samorządu lub Skarbu Państwa. W przypadku dwóch ostatnich podmiotów, istnieje również możliwość przekazania nieruchomości nieodpłatnie – wyjaśnia przedstawiciel spółki.
Część mniejszych obiektów trafi do samorządów.
– Dworce Niedrzwica i Ruda Opalin planowane są do przekazania na rzecz samorządów. Nieruchomości miałyby zostać przeznaczone na cele transportowe – wyjaśnia Bułtowicz.
Jak informuje przedstawiciel spółki, w przypadku niektórych obiektów planowane jest zbycie lokali na rzecz ich najemców. Takie czynności zostaną wykonane odnośnie dworców w Werbkowicach i Wilkołazie. Są to ciekawe pod względem architektonicznym obiekty powstałe w okresie międzywojennym.
Obiekty sprzedane, obiekty do zbycia
Jak wynika z informacji PKP, proces przekazywania lub sprzedaży niepotrzebnego mienia postępuje. – Wśród nieruchomości zabytkowych, które w ostatnich latach zostały sprzedane lub przekazane na rzecz samorządów lub Skarbu Państwo warto wskazać m.in. na Nałęczowska Kolej Dojazdową; dworzec i wieżę ciśnień w Woli Uhruskiej; dworzec w Zamościu czy wieżę ciśnień w Białej Podlaskiej – wylicza Bułtowicz.
Trwają przygotowania do kolejnym postępowań. Nowymi zarządcami zabytków będą samorządy lub inni zainteresowani kupnem.
– Obecnie PKP SA przygotowuje do sprzedaży komercyjnej na terenie woj. lubelskiego dwie nieruchomości, zabudowane obiektami zabytkowymi: nieruchomość w Dęblinie z dawnym budynkiem Domu Kultury Kolejarza oraz nieruchomość w Krzywdzie, zabudowana wieżą ciśnień. Do zbycia na rzecz samorządów przygotowywane są natomiast: nieruchomość z zabytkowym dworcem w Krzywdzie, nieruchomość z zabytkowymi elementami infrastruktury kolejowej w Terespolu oraz nieruchomości stanowiące przestrzenny układ komunikacyjny Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej – podaje przedstawiciel zarządcy nieruchomości kolejowych.