Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?
fot. Rafał JasińskiDworzec w Werbkowicach
Na terenie województwa lubelskiego nie znajduje się zbyt wiele budynków historycznych związanych z kolejnictwem. Po fizycznej likwidacji hali wachlarzowej w Dęblinie, pojawia się pytanie o przyszłość innych ciekawych obiektów. PKP SA, zarządca większości obiektów, deklaruje, że nie planuje likwidacji obiektów wpisanych do rejestru lub „tylko” ewidencji zabytków.

Ubogie województwo

Jak już wspomniano region lubelski nie może poszczyć się zbyt wieloma zabytkami kolejowymi. Wynika to z zaszłości historycznych – za czasów zaboru rosyjskiego, ze względów strategicznych i politycznych, blokowano rozwój sieci linii kolejowych. Dodatkowo część obiektów nie przetrwało II wojny światowej – przykładowo przed wycofywaniem się wojska niemieckie wysadziły (wcześniej zbombardowany przez Sowietów) piękny dworzec kolejowy w Chełmie, wojny nie przetrwały również budynki stacji Rejowiec (dworzec, nastawnie, wieża ciśnień). Wiele obiektów historycznych, takich jak magazyny stacyjne, budynki dróżników, a nawet „dworczyków” zostało rozebranych po 1989 r. Przynajmniej kilka innych budynków znajduje się w ruinie lub ich stan się pogarsza. Z mapy regionu zniknęła potężna hala wachlarzowa w Dęblinie, o czym pisaliśmy tutaj. Obiekt ten jednak nie był uznany za zabytek, a teren przeznaczono do zagospodarowania pod „aktywność gospodarczą”. Istnieje wiele budynków historycznych, które stanowią ciekawy element kolejowego krajobrazu regionu linii kolejowych – do nich należą wieża ciśnień na stacji Józefów Roztoczański, dworzec w Werbkowicach, zespół zabudowy na stacji Zawadówka, drewniane budynki przy linii Chełm – Włodawa czy murowane obiekty na odcinku Łuków – Dęblin linii nr 26.

Zabytki PKP, samorządów lub innych podmiotów

Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu”, na terenie omawianego województwa planuje zachować się obiekty zabytkowe.
– PKP SA nie planuje likwidacji obiektów, które znajdują się w rejestrze lub ewidencji zabytków – informuje „Rynek Kolejowy” Maciej Bułtowicz, Główny Specjalista w Wydziale Prasowym Biura Komunikacji i Marketingu spółki Polskie Koleje Państwowe.

Zarządca nieruchomości kolejowych ma kilka sposobów na zagospodarowanie zachowanych budynków historycznych. Część z nich pozostanie w zasobach spółki. Są to większe, nierzadko zmodernizowane obiekty, w których odbywa się odprawa podróżnych. Są to dworce w Białej Podlaskiej, Dęblinie, Lublinie, Łukowie, Międzyrzecu Podlaskim.

W przypadku zabytków, które nie są potrzebne spółce, obiekty są oferowane innym podmiotom.
– Obiekty zabytkowe zbędne z punktu widzenia działalności PKP SA mogą zostać sprzedane zarówno na rynku komercyjnym, jak i w ramach sprzedaży bezprzetargowej na rzecz samorządu lub Skarbu Państwa. W przypadku dwóch ostatnich podmiotów, istnieje również możliwość przekazania nieruchomości nieodpłatnie – wyjaśnia przedstawiciel spółki.

Część mniejszych obiektów trafi do samorządów.
– Dworce Niedrzwica i Ruda Opalin planowane są do przekazania na rzecz samorządów. Nieruchomości miałyby zostać przeznaczone na cele transportowe – wyjaśnia Bułtowicz.

Jak informuje przedstawiciel spółki, w przypadku niektórych obiektów planowane jest zbycie lokali na rzecz ich najemców. Takie czynności zostaną wykonane odnośnie dworców w Werbkowicach i Wilkołazie. Są to ciekawe pod względem architektonicznym obiekty powstałe w okresie międzywojennym.

Obiekty sprzedane, obiekty do zbycia

Jak wynika z informacji PKP, proces przekazywania lub sprzedaży niepotrzebnego mienia postępuje. – Wśród nieruchomości zabytkowych, które w ostatnich latach zostały sprzedane lub przekazane na rzecz samorządów lub Skarbu Państwo warto wskazać m.in. na Nałęczowska Kolej Dojazdową; dworzec i wieżę ciśnień w Woli Uhruskiej; dworzec w Zamościu czy wieżę ciśnień w Białej Podlaskiej – wylicza Bułtowicz.

Trwają przygotowania do kolejnym postępowań. Nowymi zarządcami zabytków będą samorządy lub inni zainteresowani kupnem.

– Obecnie PKP SA przygotowuje do sprzedaży komercyjnej na terenie woj. lubelskiego dwie nieruchomości, zabudowane obiektami zabytkowymi: nieruchomość w Dęblinie z dawnym budynkiem Domu Kultury Kolejarza oraz nieruchomość w Krzywdzie, zabudowana wieżą ciśnień. Do zbycia na rzecz samorządów przygotowywane są natomiast: nieruchomość z zabytkowym dworcem w Krzywdzie, nieruchomość z zabytkowymi elementami infrastruktury kolejowej w Terespolu oraz nieruchomości stanowiące przestrzenny układ komunikacyjny Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej – podaje przedstawiciel zarządcy nieruchomości kolejowych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Czerwona strzała Churchilla

Tabor i technika

Czerwona strzała Churchilla

Łukasz Malinowski 23 września 2016

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Czerwona strzała Churchilla

Tabor i technika

Czerwona strzała Churchilla

Łukasz Malinowski 23 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5