NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lubelskie: Czy podróżni korzystają z nowych przystanków?

| jar, Rynek Kolejowy 20.07.2017 2,2k

Lubelskie: Czy podróżni korzystają z nowych przystanków?
fot. Rafał Jasiński
W województwie lubelskim praktycznie każdego roku otwierane są nowe przystanki kolejowe. Z niektórych obiektów podróżni korzystają chętnie, na innych ruch jest niewielki. W grudniu tego roku PKP PLK zapowiada oddanie do użytku przystanku Ryki w zmienionej lokalizacji.
Gęstsza sieć przystanków

W czerwcu tego roku udostępniono podróżnym nowy przystanek Wólka Orłowska, o czym można przeczytać tutaj. To kolejny obiekt, który przybliża pociągi regionalne dla lokalnych społeczności. Nowe perony były lokalizowane w miejscowościach dotychczas nie obsługiwanych lub w częściach miast, przez które jedynie przejeżdżały pociągi. Wiele z tych obiektów powstało na wnioski lub we współpracy z samorządami różnych szczebli (wojewódzkim, gminnym).

Przykładami nowych przystanków lub zbliżania istniejących do siedzib ludzkich to Lublin Zadębie, Niemce, Pałecznica, Zabiele na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny; Izbica, Nowiny, Zagrody Kościół na linii nr 69 Rejowiec - Hrebenne; Mokre, Zamość Wschód na linii nr 72 Zawada – Hrubieszów oraz Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Ruda Huta na linii nr 81 Chełm – Włodawa. Zdecydowana większość obiektów obsługiwanych jest wyłącznie przez pociągi regionalne, a część z nich jedynie w sezonie (późną wiosną, latem, wczesną jesienią).

Zmienne zainteresowanie nowymi przystankami

Nowe perony zbudowane zostały przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z z Wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala, zarządca obiektów nie bada liczby przemieszczających się podróżnych. – Przystanki monitorujemy pod kątem czystości i sprawności całego ich wyposażenia. W kwestii liczby podróżnych opieramy się na danych przewoźników. Wiemy, że ze wszystkich nowych i wyremontowanych przystanków pasażerowie korzystają chętnie – wyjaśnia.

Z informacji uzyskanych w Przewozach Regionalnych wynika, że zainteresowanie nowymi przystankami jest zróżnicowane. Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych w lubelskim oddziale PR, pełniąca również funkcję rzecznika oddziału wyjaśnia, że wymiana podróżnych na przystankach jest stale monitorowana. Badania wykonywane są okresowo, co najmniej 2 razy w roku. Liczenie potoków podróżnych odbywa się również w sezonie letnim, podczas długich weekendów, okresach przedświątecznych itp. Ponadto na bieżąco monitorowane są nowo oddane przystanki kolejowe. Na tej podstawie można stwierdzić, że zainteresowanie nowymi przystankami jest różne.

– Z obserwacji i badań wynika, że w krótkim czasie po oddaniu przystanku cieszy się on zainteresowaniem, po jakimś czasie następuje spadek zainteresowania i w dłuższym okresie potok podróżnych się stabilizuje. Bardzo pozytywnie zostały odebrane nowe przystanki na linii nr 30: Lubartów Słowackiego, Lubartów Lipowa, a w szczególności Parczew Kolejowa, gdzie większość podróżnych z Parczewa i okolic korzysta z tego przystanku. Wzrosło też zainteresowanie przystankami Zamość Starówka i Zamość Wschód. Natomiast na pozostałych wymienionych przystankach ruch jest mały, od 1 do 11 osób w dobie. Nowo oddane przystanki Mokre oraz Wólka Orłowska na razie nie cieszą się dużym zainteresowaniem – wyjaśnia Zofia Dziewulska.

Czy potrzebne są kolejne przystanki?

Zróżnicowane zainteresowanie podróżnych nowymi przystankami rodzi pytanie o potrzebę budowy kolejnych. W ocenie przedstawicielki Przewozów Regionalnych powinny powstać kolejne obiekty, ale należy je lokalizować rozważnie. – W opinii przewoźnika marki PolRegio zagęszczanie sieci komunikacyjnej ma sens w przypadku dużych skupisk ludności, przy uwzględnieniu potrzeb mieszkańców oraz częstotliwości kursowania pociągów, natomiast w przypadku małych i rozsianych terytorialnie miejscowości oraz utrudnionym dostępie do infrastruktury (brak dojazdu i dojścia do peronu np. Lublin Ponikwoda) pozyskanie podróżnych jest bardzo trudne – wyjaśnia Naczelnik Działu ds. Handlowych.

Wskazuje, że nowe przystanki powinny powstać w Lublinie i wokół niego, np. w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych. – Zagęszczenie sieci przystanków kolejowych wokół miasta pozwoliłoby mieszkańcom na poprawę dostępu do przewozów oraz stworzyło możliwość korzystania z szybkiego i bezkolizyjnego przemieszczenia się w inne dzielnice Lublina, oczywiście wymagałoby to zmian w rozkładzie jazdy i relacjach pociągów – kończy Zofia Dziewulska.

Będą nowe obiekty

Dalsze działania PKP PLK w kierunku lokalizacji nowych peronów idą właśnie w tym kierunku. Jak zapowiada Łukasz Kwasiborski, w pobliże osiedli mieszkaniowcy „przesunięty” zostanie przystanek Ryki. – W tym roku zbudujemy nowy przystanek Ryki położony na 53 kilometrze linii nr 26. Przystanek powstanie przy ul. Słowackiego w Rykach. Zastąpi on dotychczasowy przystanek Ryki, który jest znacznie oddalony od miasta. Obiekt będzie gotowy do obsługi pasażerów od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu – zapewnia. Nowy obiekt zbliży kolej pasażerską do miasta powiatowego, liczącego niespełna 10 tys. mieszkańców.

Ponadto na grudzień 2018 r. planowane jest oddanie do użytku przystanku Lublin Zachód. Obiekt powstanie w lubelskiej dzielnicy Czuby Południowe, w pobliżu kilku osiedli mieszkaniowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubelskie (1122)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubelskie (1122)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5