W województwie lubelskim praktycznie każdego roku otwierane są nowe przystanki kolejowe. Z niektórych obiektów podróżni korzystają chętnie, na innych ruch jest niewielki. W grudniu tego roku PKP PLK zapowiada oddanie do użytku przystanku Ryki w zmienionej lokalizacji.
Gęstsza sieć przystankówW czerwcu tego roku udostępniono podróżnym nowy przystanek Wólka Orłowska, o czym można przeczytać
tutaj. To kolejny obiekt, który przybliża pociągi regionalne dla lokalnych społeczności. Nowe perony były lokalizowane w miejscowościach dotychczas nie obsługiwanych lub w częściach miast, przez które jedynie przejeżdżały pociągi. Wiele z tych obiektów powstało na wnioski lub we współpracy z samorządami różnych szczebli (wojewódzkim, gminnym).
Przykładami nowych przystanków lub zbliżania istniejących do siedzib ludzkich to Lublin Zadębie, Niemce, Pałecznica, Zabiele na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny; Izbica, Nowiny, Zagrody Kościół na linii nr 69 Rejowiec - Hrebenne; Mokre, Zamość Wschód na linii nr 72 Zawada – Hrubieszów oraz Majdan Stuleński, Okuninka Białe, Ruda Huta na linii nr 81 Chełm – Włodawa. Zdecydowana większość obiektów obsługiwanych jest wyłącznie przez pociągi regionalne, a część z nich jedynie w sezonie (późną wiosną, latem, wczesną jesienią).
Zmienne zainteresowanie nowymi przystankami
Nowe perony zbudowane zostały przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Łukasz Kwasiborski z z Wydziału prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrala, zarządca obiektów nie bada liczby przemieszczających się podróżnych. – Przystanki monitorujemy pod kątem czystości i sprawności całego ich wyposażenia. W kwestii liczby podróżnych opieramy się na danych przewoźników. Wiemy, że ze wszystkich nowych i wyremontowanych przystanków pasażerowie korzystają chętnie – wyjaśnia.
Z informacji uzyskanych w Przewozach Regionalnych wynika, że zainteresowanie nowymi przystankami jest zróżnicowane. Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych w lubelskim oddziale PR, pełniąca również funkcję rzecznika oddziału wyjaśnia, że wymiana podróżnych na przystankach jest stale monitorowana. Badania wykonywane są okresowo, co najmniej 2 razy w roku. Liczenie potoków podróżnych odbywa się również w sezonie letnim, podczas długich weekendów, okresach przedświątecznych itp. Ponadto na bieżąco monitorowane są nowo oddane przystanki kolejowe. Na tej podstawie można stwierdzić, że zainteresowanie nowymi przystankami jest różne.
– Z obserwacji i badań wynika, że w krótkim czasie po oddaniu przystanku cieszy się on zainteresowaniem, po jakimś czasie następuje spadek zainteresowania i w dłuższym okresie potok podróżnych się stabilizuje. Bardzo pozytywnie zostały odebrane nowe przystanki na linii nr 30: Lubartów Słowackiego, Lubartów Lipowa, a w szczególności Parczew Kolejowa, gdzie większość podróżnych z Parczewa i okolic korzysta z tego przystanku. Wzrosło też zainteresowanie przystankami Zamość Starówka i Zamość Wschód. Natomiast na pozostałych wymienionych przystankach ruch jest mały, od 1 do 11 osób w dobie. Nowo oddane przystanki Mokre oraz Wólka Orłowska na razie nie cieszą się dużym zainteresowaniem – wyjaśnia Zofia Dziewulska.
Czy potrzebne są kolejne przystanki?
Zróżnicowane zainteresowanie podróżnych nowymi przystankami rodzi pytanie o potrzebę budowy kolejnych. W ocenie przedstawicielki Przewozów Regionalnych powinny powstać kolejne obiekty, ale należy je lokalizować rozważnie. – W opinii przewoźnika marki PolRegio zagęszczanie sieci komunikacyjnej ma sens w przypadku dużych skupisk ludności, przy uwzględnieniu potrzeb mieszkańców oraz częstotliwości kursowania pociągów, natomiast w przypadku małych i rozsianych terytorialnie miejscowości oraz utrudnionym dostępie do infrastruktury (brak dojazdu i dojścia do peronu np. Lublin Ponikwoda) pozyskanie podróżnych jest bardzo trudne – wyjaśnia Naczelnik Działu ds. Handlowych.
Wskazuje, że nowe przystanki powinny powstać w Lublinie i wokół niego, np. w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych. – Zagęszczenie sieci przystanków kolejowych wokół miasta pozwoliłoby mieszkańcom na poprawę dostępu do przewozów oraz stworzyło możliwość korzystania z szybkiego i bezkolizyjnego przemieszczenia się w inne dzielnice Lublina, oczywiście wymagałoby to zmian w rozkładzie jazdy i relacjach pociągów – kończy Zofia Dziewulska.
Będą nowe obiekty
Dalsze działania PKP PLK w kierunku lokalizacji nowych peronów idą właśnie w tym kierunku. Jak zapowiada Łukasz Kwasiborski, w pobliże osiedli mieszkaniowcy „przesunięty” zostanie przystanek Ryki. – W tym roku zbudujemy nowy przystanek Ryki położony na 53 kilometrze linii nr 26. Przystanek powstanie przy ul. Słowackiego w Rykach. Zastąpi on dotychczasowy przystanek Ryki, który jest znacznie oddalony od miasta. Obiekt będzie gotowy do obsługi pasażerów od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu – zapewnia. Nowy obiekt zbliży kolej pasażerską do miasta powiatowego, liczącego niespełna 10 tys. mieszkańców.
Ponadto na grudzień 2018 r. planowane jest oddanie do użytku przystanku Lublin Zachód. Obiekt powstanie w lubelskiej dzielnicy Czuby Południowe, w pobliżu kilku osiedli mieszkaniowych.