Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Lotos kończy terminal kolejowy dla polskiej ropy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Lotos

Data publikacji:
07-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Lotos

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Lotos kończy terminal kolejowy dla polskiej ropy
Rafineria Grupy Lotos od stycznia będzie przerabiać w Gdańsku polską ropę naftową z Lubiatowa. Ropa naftowa będzie dowożona do rafinerii koleją. Na terenie rafinerii trwa budowa kolejowego terminalu dla rozładunku surowca.

Do tej pory rafineria Lotosu w Gdańsku nie przerabiała ropy naftowej dostarczanej koleją. Umowa, jaką Grupa Lotos podpisała z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem w grudniu 2013 przewiduje dostawy 25 tys. ton ropy naftowej miesięcznie w latach 2015–2019, z możliwością przedłużenia dostaw na czas nieokreślony.

Szacowana wartość umowy w dniu jej zawarcia to 3,2 mld zł. Lotos zapewnia, że w ten sposób realizowany jest postulat dywersyfikacji źródeł dostaw ropy naftowej do rafinerii, związany z bezpieczeństwem energetycznym Polski.  Ponadto, po zbadaniu ropy naftowej przez Lotos Lab okazało się, że jest to ropa odpowiednia dla instalacji grupy i jej planów produkcyjnych.

Ropa naftowa z PGNiG będzie ładowana do cystern kolejowych w terminalach kolejowych oddziału PGNiG w Zielonej Górze, a spółka Lotos Kolej przewiezie ją do gdańskiej rafinerii, gdzie zostanie rozładowana na budowanym od marca br. stanowisku rozładunku cystern. Powstaje tam m.in. tor rozładunkowy, pomost do obsługi 12 cystern, pompownia oraz rurociągi.

Wykonano już m.in. betonową, szczelną tacę o długości 154 m i szerokości 5,5 m, wraz z torowiskiem, przez którą węglowodory nie mogą przeniknąć do gruntu. Na tacy będzie mógł zmieścić się pociąg składający się 12 cystern.

- Stanowisko rozładunku będzie uniwersalne, czyli będzie można rozładowywać cysterny różnej wielkości, od krótkich 12-metrowych po najdłuższe, eksploatowane w Polsce. I nie tylko z ropą, ale też z innymi produktami, zarówno lekkimi, jak i ciężkimi - wymagającymi podgrzewania - mówi Ryszard Plata z Biura Realizacji Inwestycji, kierujący tym projektem. Do tych produktów należy ciężki olej opałowy (pozostałość próżniowa), który może być importowany po wybudowaniu instalacji opóźnionego koksowania w ramach projektu EFRA.

Cysterny muszą być przed rozladunkiem zważone. W tym celu zainstalowano pod torami nowoczesną wagę kolejową, umożliwiającą ważenie wagonów w ruchu. Harmonogram projektu przewiduje start rozładunku ropy naftowej w nowym terminalu  1 stycznia 2015 r.

- To kolejna polska ropa, która będzie przerabiana w rafinerii Grupy Lotos. To ropa dobrej jakości, lekka, niskozasiarczona, o niskiej prężności par- podobna do ropy Rozewie wydobywanej przez Grupę Lotos spod dna Bałtyku. Nadaje się zwłaszcza do produkcji benzyny – stwierdził Marek Sokołowski, wiceprezes i dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy Lotos. – Cena ropy naftowej dostarczanej przez PGNiG jest korzystna dla obu stron – dodał M. Sokołowski.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Miliard złotych zysku Lotosu za II kwartał

Biznes

Miliard złotych zysku Lotosu za II kwartał

inf. pras oprac. JM 21 sierpnia 2021

Nowe platformy już w pociągach Lotos Kolej na Jedwabnym Szlaku

Tabor i technika

Lotos Kolej pozyska kolejnych 6 lokomotyw Dragon 2 Newagu

Tabor i technika

Lotos Kolej powtarza przetargi na tabor intermodalny

Tabor i technika

Lotos Kolej nie wjedzie na giełdę

Biznes

Lotos Kolej nie wjedzie na giełdę

Jakub Madrjas 21 lutego 2017

Pociąg towarowy wykoleił się w Chojnie

Warte uwagi

Pociąg towarowy wykoleił się w Chojnie

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 grudnia 2015

Zobacz również:

Miliard złotych zysku Lotosu za II kwartał

Biznes

Miliard złotych zysku Lotosu za II kwartał

inf. pras oprac. JM 21 sierpnia 2021

Nowe platformy już w pociągach Lotos Kolej na Jedwabnym Szlaku

Tabor i technika

Lotos Kolej pozyska kolejnych 6 lokomotyw Dragon 2 Newagu

Tabor i technika

Lotos Kolej powtarza przetargi na tabor intermodalny

Tabor i technika

Lotos Kolej nie wjedzie na giełdę

Biznes

Lotos Kolej nie wjedzie na giełdę

Jakub Madrjas 21 lutego 2017

Pociąg towarowy wykoleił się w Chojnie

Warte uwagi

Pociąg towarowy wykoleił się w Chojnie

ms, Rynek-Kolejowy.pl 17 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5