Partnerzy serwisu:
Innowacje

LOT: Wkrótce otwarcie centrum symulatorowego. Jak działa system bezpieczeństwa?

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Autor:

simetra

Data publikacji:
26-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/ PLL LOT

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
LOT: Wkrótce otwarcie centrum symulatorowego. Jak działa system bezpieczeństwa?
LOT Flight Academy wkrótce oficjalnie otworzy centrum, gdzie znajdują się symulatory samolotów typu EMB i B737 – sprawdziliśmy jak idą przygotowania i przy okazji mieliśmy okazję zadać kilka pytań Maciejowi Wilkowi, wiceprezesowi PLL LOT ds. operacyjnych.

Piloci LOT zaczną korzystać z symulatorów stacjonarnych, zapewniających pełne odwzorowanie kokpitu samolotów Embraer i Boeing 737. –Trudno przecenić wartość wynikająca z posiadania tego sprzętu tu w Warszawie. Dzięki temu możemy w dowolnej chwili przećwiczyć każdą sytuację zdarzającą się na rejsach liniowych. Każdy pilot w skali roku będzie miał też możliwość odbycia dodatkowych sesji symulatorowych. Będzie to miało istotny dodatni wpływ na ogólny poziom bezpieczeństwa w naszej linii lotniczej – mówi Maciej Wilk, wiceprezes PLL LOT ds. operacyjnych.

Każdy przewoźnik lotniczy przykłada ogromną wagę do bezpieczeństwa pasażerów. Wymogi w tym zakresie kształtowane są przez prawo międzynarodowe i krajowe. Istotne znaczenie mają też Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) tworzone przez przewoźników. Jak działają w praktyce?

Just Culture i ASR

LOT podkreśla, że bezpieczeństwo stanowi najwyższy priorytet w działalności każdej linii lotniczej, a wszystkie zdarzające się incydenty poddawane są ocenie na podstawie której wyciągane są wnioski usprawniające na przyszłość.

– Jednym z fundamentów sprawnego systemu zarządzania bezpieczeństwem jest dobrowolne raportowanie ze strony załóg lotniczych (ASR, czyli air safety report). Piloci samolotów są aktywnie zachęcani do informowania operatora o wszystkich zdarzeniach mogących potencjalnie mieć wpływ na bezpieczeństwo przewozów – dlatego, że wiedza o zdarzających się incydentach oraz gruntowna analiza ich przyczyn przyczyniają się do poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa – wyjaśnia Wilk. – Załogi lotnicze, w ramach obowiązującej w lotnictwem Kultury Sprawiedliwego Traktowania (ang. Just Culture) nie muszą obawiać się przy tym żadnych konsekwencji dyscyplinarnych – o ile ewentualne zdarzenie z ich udziałem zostało zaraportowane, a zachowanie załogi nie wypełniało znamion działania w złej wierze – dodaje.

System Zarządzania Bezpieczeństwem

LOT, podobnie jak wiele innych przedsiębiorstw nie tylko z sektora transportowego, posiada rozbudowany System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS, czyli Safety Management System), na który składa się szereg procedur i zasad, których przestrzeganie ma zapewnić pełne bezpieczeństwo m.in. pracowników czy pasażerów.
– Punktem wyjścia do efektywnego zarządzania bezpieczeństwem w linii lotniczej jest ciągła analiza danych dot. zdarzeń lotniczych na poziomie statystycznym. Należy bowiem mieć na względzie, że w każdej linii lotniczej mają miejsce różnego typu incydenty, niekiedy również klasyfikowane jako poważne. W największych światowych liniach lotniczych może to być nawet kilkadziesiąt zdarzeń w skali tygodnia – mówi Wilk.

Jako incydent może być zakwalifikowane niemal wszystko – od zderzenia z ptakiem, poprzez niewłaściwie zamocowane cargo w bagażniku, błąd w pilotażu czy też nieporozumienia w komunikacji ze służbą nadzoru nad ruchem powietrznym. W przeważającej części przypadków pasażerowie nie mają świadomości wystąpienia jakiejkolwiek nieprawidłowości.
– Nie jest jednak najważniejszą kwestią sam fakt wystąpienia danego incydentu, lecz jego zaraportowanie i to, jakie wnioski z niego wyciągnie operator lotniczy – podkreśla Wilk.

Jak to działa w praktyce?

Z przekazanych nam przez LOT informacji wynika, że w roku 2019 służby operacyjne przewoźnika zaczęły odnotowywać większą niż zwykle liczbę incydentów związanych z błędami w pilotażu – do zwiększonej liczby tzw. twardych lądowań, a więc zbyt raptownych przyziemień .
– Nasz niepokój wzbudziły w szczególności dwa incydenty mające miejsce w 2019 r.

– Oba zdarzenia zostały zaraportowane w duchu pełnej transparentności przez LOT do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL), zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jedno ze zdarzeń zakwalifikowane zostało przez ULC jako poważne. Oba zdarzenia zostały przeanalizowane także przez nas i w efekcie powstał raport, który został udostępniony załogom w formie Biuletynu Bezpieczeństwa. Przygotowana została także animacja do wykorzystania w trakcie szkoleń okresowych – tłumaczy Wilk.

Zmiany i szkolenia

Przedstawiciel LOT wyjaśnia, że w dwóch przytoczonych wyżej przypadkach za jedną z przyczyn incydentów uznano niedostatki w wyszkoleniu pilotów o najmniejszym stażu. Załogi obu rejsów zostały skierowane w związku z tym na dodatkowe szkolenia symulatorowe i dodatkowe loty pod okiem doświadczonych instruktorów.
W związku z zaobserwowanym sytuacją LOT wydał również szereg rekomendacji systemowych, które miały pozwolić na usprawnienie i uszczelnienie procedury bezpieczeństwa. – Stanowi to istotę Safety Management System – zawsze istnieje pole do poprawy organizacyjnej. W tym duchu zmodyfikowany został sposób szkolenia pilotów, a tym zwłaszcza metoda nadzoru nad postępami w rozwoju młodych kadr, oraz wzmocnione bieżące monitorowanie poziomu wyszkolenia. Postanowiono również o wprowadzeniu nowej funkcji Młodszego Pierwszego Oficera (ang. Junior First Officer). W ramach tej funkcji zawężono katalog warunków, w których taki pilot może wykonać lądowanie. Zmodyfikowano również arkusze oceny pilotów w czasie treningu oraz zmienione strukturę briefingu załóg, mający na celu przygotowanie się do lądowania – informuje przedstawiciel LOT.

W wyniku podjętych działań liczba incydentów lotniczych w zakresie lądowań na flocie Embraerów spadła w ciągu kilku miesięcy trzykrotnie (ogółem z 23,8/1000 operacji w 2019 r. do 7,7/1000 operacji w 2020 r.). – W szczególności prawdopodobieństwo wystąpienia podobnych zdarzeń, jak przytoczono powyżej, znacząco spadło. Powyższe stanowi przykład efektywnie działającego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w linii lotniczej – wskazuje Wilk.

Nowe symulatory są doskonałym przykładem w jaki sposób zaadresowaliśmy kwestię zdarzeń na flocie Embraerów i jak bardzo istotna jest dla nas kwestia bezpieczeństwa – dajemy naszym lotnikom do dyspozycji kolejne narzędzie, dzięki któremu będą mogli ćwiczyć zachowanie w różnych nietypowych sytuacjach, co przełoży się na idealną pracę w kokpicie w rejsach liniowych – podsumowuje Maciej Wilk.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Prawo i polityka

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

PLL LOT: Prezes odwołany, ale będzie walczył (aktualizacja)

Prawo i polityka

LOT: Zmiany w zarządzie. Fijoł zostaje

Biznes

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

LOT pokazuje nowe wnętrza Dreamlinerów (wizualizacje)

Innowacje

LOT pokazuje nowe wnętrza Dreamlinerów (wizualizacje)

Łukasz Malinowski 06 października 2023

Zobacz również:

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Prawo i polityka

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

PLL LOT: Prezes odwołany, ale będzie walczył (aktualizacja)

Prawo i polityka

LOT: Zmiany w zarządzie. Fijoł zostaje

Biznes

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Pasażer

LOT: Ponad 3,8 mln pasażerów od początku roku

Łukasz Malinowski 17 czerwca 2024

LOT pokazuje nowe wnętrza Dreamlinerów (wizualizacje)

Innowacje

LOT pokazuje nowe wnętrza Dreamlinerów (wizualizacje)

Łukasz Malinowski 06 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij