Kilkanaście dni temu czytelnik portalu Rynek Kolejowy alarmował, że modernizowane przez DB Schenker Rail Polska lokomotywy TEM2 (SM48) mogą zagrażać bezpieczeństwu ruchu kolejowego. Do zarzutów odniósł się przewoźnik.
W mailu, który otrzymała redakcja od zaniepokojonego czytelnika pragnącego zachować anonimowość, mogliśmy przeczytać:
- Hamulec Oerlikona jest hamulcem niewyczerpalnym, jednak po przeróbce dokonywanej w oddziale DB Schenker w Rybniku i montażu systemu hamulca typu Oerlikon na lokomotywy TEM2, jest on już hamulcem wyczerpalnym (…). Rama hamulcowa hamulca Oerlikon posiada 2 zawory zwrotne, które łączą zbiornik pomocniczy z zaworem rozrządczym LST1 z jednej strony z przewodem głównym, a drugi ze zbiornikiem głównym, który ma zadanie dopełniać zbiornik pomocniczy zaworu rozrządczego tworząc ten system niewyczerpalnym. Tymczasem dwie lokomotywy przebudowywane przez DB Schenker Polska posiadają tylko jeden zawór zwrotny od przewodu głównego - wyjaśnia czytelnik i dodaje, że pojazdy te nie spełniają zadań konstrukcyjnych i nie powinny być dopuszczone do ruchu.
Do maila czytelnika szybko odniósł się przewoźnik zapowiadając kontrolę przeprowadzanych napraw i zaznaczając, że wszelkie pracy przy taborze wykonywane są w zgodzie z posiadaną dokumentacją i przepisami UTK.
- Lokomotywy spalinowe TEM2 modernizowane są według dokumentacji nr WTWiO-TEM2-01/08. Każdorazowo oddanie do eksploatacji zmodernizowanej lokomotywy poprzedzone jest potwierdzeniem zgodności wyrobu z typem, na który Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego nr T/2008/0134. Bezpieczeństwo i niezawodność usług i ochrona środowiska to aspekty, które dla DB Schenker Rail Polska mają pierwszorzędne znaczenie. Dlatego też po otrzymaniu informacji, o rzekomych nieprawidłowościach dotyczących układu pneumatycznego hamulca Oerlikon, zlecono wykonanie dodatkowych kontroli wydajności i poprawnego działania przedmiotowego układu na lokomotywach po ich modernizacji – wyjaśniła Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Schenker Rail Polska.