Nowa lokomotywa 109E czeskiej Škoky jako druga na świecie uzyskała certyfikat zgodności z techniczną specyfikacją interoperacyjności dla europejskiego systemu kolei dużych prędkości w odniesieniu do podsystemu tabor (TSI High Speed RST). Jest to kluczowy dokument potrzebny do uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w sześciu krajach Europy.
Lokomotywa 109E jest najnowszą, trzysystemową lokomotywą przeznaczoną do eksploatacji z prędkością do 200 km/godz. Producent podkreśla, że jej największymi zaletami jest wysoka wydajność, niezawodność i niskie zużycie energii.
– Certyfikat TSI, które nabyliśmy w Niemczech jest potwierdzeniem, że nasza lokomotywa jest jedną z pierwszych spełniających najnowsze wymagania i przepisy Unii Europejskiej, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa – mówi Joseph Bernard, dyrektor generalny Škoda Transportation.
Certyfikat zgodności z techniczną specyfikacją interoperacyjności dla europejskiego systemu kolei dużych prędkości w odniesieniu do podsystemu tabor(TSI High Speed RST) jest wymagany do homologacji lokomotyw w poszczególnych państwach europejskich. – Lokomotywa pomyślnie przeszła testy dostępu w Czechach, Austrii i Polsce. W Niemczech, na Słowacji i Węgrzech trwają ostatnie testy – mówi Bernard.
Nowa lokomotywa jest budowana z myślą o eksploatacji na liniach kolejowych wszystkich krajów sąsiadujących z Czechami i na Węgrzech. Maszyna, która przystosowana jest do różnych systemów zasilania: 25 Hz kV, 15 kV prądu przemiennego, oraz 3 kV prądu stałego. Maszyna została w całości skonstruowana i testowana w zakładach Škody w Pilsen. Czeski producent przeznaczył na ten cel ok. 40 mln euro.