Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Łódzkie sprzeda spaloną jednostkę EN57AKM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
11-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Łódzkie sprzeda spaloną jednostkę EN57AKM
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commonsEN57AKM-3004 przed pożarem
W zeszłym roku pożar strawił część wykorzystywanej przez Polregio jednostki EN57 po gruntownej modernizacji. Należący do województwa łódzkiego pojazd nie będzie już eksploatowany. Region planuje jego sprzedaż.

W lutym Polregio poinformowało, że czeka na decyzje właściciela jednostki EN57AKM-3004 co do przyszłości pojazdu. Rok wcześniej zespół trakcyjny został częściowo zniszczony w wyniku pożaru, a jego odbudowa pozostawała pod znakiem zapytania. Teraz wiemy już, że samorząd nie przywróci zmodernizowanego EN57 do ruchu.

Koszty napraw przekraczają wartość rynkową pojazdu

– Do pożaru w pojeździe EN57AKM-3004 doszło na terenie zaplecza technicznego spółki Polregio w Częstochowie w styczniu 2024 r. – przypomina Wydział Prawno-Organizacyjny Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Powstałe wtedy uszkodzenia samorząd określa jako rozległe. Spalona została bowiem m. in. wewnętrzna część kabiny maszynisty w jednym z członów skrajnych.

Płomień sięgnął także przedziału pasażerskiego w sekcji rb. – Z uwagi na szeroki zakres uszkodzeń, wysokie koszty naprawy przekraczające rynkową wartość pojazdu, jak i konieczność przeprowadzenia w najbliższym czasie kosztownej naprawy P4, podjęto decyzję o przygotowaniu postępowania przetargowego w celu sprzedaży pojazdu – usłyszeliśmy w UMWŁ. Region dodaje, że brak sensu ekonomicznego odbudowy sugerował również przewoźnik. Trwa przygotowanie procedury sprzedażowej.

Kilkanaście lat na łódzkich torach

Należy spodziewać się, że nabywca skasuje jednostkę i nie będzie próbował jej odbudować. Zakończy to historię ciekawego pojazdu wyprodukowanego w PaFaWagu w roku 1966. Jego pierwszym użytkownikiem były Koleje Jugosławiańskie. Eksploatacja zespołu trakcyjnego w Polsce rozpoczęła się dopiero w roku 2011.

EN57 przeszedł wówczas gruntowną modernizację w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Od zakładu odkupiło go województwo łódzkie, które przez kolejnych 14 lat dzierżawiło go spółce Polregio i jej poprzednikowi, Przewozom Regionalnym. Na początku drugiej dekady XXI w. wyposażona w napęd asynchroniczny i szereg udogodnień dla podróżnych jednostka była w czołówce najnowocześniejszych pojazdów obsługujących kursy regionalne w Łódzkiem.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5