NUMER 05/2021
NUMER 05/2021
Temat numeru:
Kolej vs drogi
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Kolej ma pomóc w transformacji Bełchatowa

| Kasper Fiszer 15.06.2021 1,2k

Łódzkie: Kolej ma pomóc w transformacji Bełchatowa
Pociąg specjalny w Bełchatowiefot. Kasper Fiszer
W zmianie struktury gospodarczej Bełchatowa dużą rolę ma odegrać kolej – zapowiada województwo łódzkie. Region chce postawić m.in. na dogodne połączenia pasażerskie, ale też na przewozy towarowe. W tym celu rozwinąć ma się branża terminalowa.
Zarząd województwa łódzkiego przyjął projekt dokumentu określanego jako Terytorialny plan sprawiedliwej transformacji województwa łódzkiego. Wyznacza on strategiczne cele władz regionu w kontekście m.in. zmian klimatycznych, polityki energetycznej itp. Kierunki działań są w nim zarysowane w sposób dość ogólnikowy i w toku dalszych prac mogą ulec pewnym korektom – opracowanie trafiło właśnie do konsultacji społecznych. Warto jednak zwrócić uwagę, że samorząd bardzo jednoznacznie zadeklarował wsparcie transportu szynowego jako najlepszego ze środowiskowego punktu widzenia.

Dekarbonizacja transportu dzięki pojazdom zero- i niskoemisyjnym

Zakres terytorialny, jaki obejmuje plan, to przede wszystkim okręg bełchatowski. Przyjęcie dokumentu ma bowiem umożliwić pozyskanie dodatkowych środków unijnych na działania z zakresu przekształceń społecznych i gospodarczych, jakie mają być niezbędne w związku z dążeniem do ograniczenia negatywnego wpływu sektora energetycznego na środowisko. Konsultacje społeczne potrwają do 21 czerwca.

– Duże znaczenie będą miały działania związane z dekarbonizacją systemu transportowego i zmniejszaniem wykluczenia transportowego – czytemy w dokumencie. Mocno podkreślono w tym miejscu rolę kolei i zakreślono zarys planów inwestycyjnych. Wojewódzkie (i zewnętrzne) środki mają być przeznaczone m.in. na infrastrukturę kolejową, budowę węzłów przesiadkowych, nisko- i zeroemisyjny tabor szynowy i autobusowy oraz na infrastrukturę niezbędną do użytkowania paliw alternatywnych w transporcie zbiorowym.

Szansą rozwoju miasta ma być sektor logistyczny

Mają też zostać podjęte działania na rzecz wypracowania atrakcyjnej oferty przewozowej oraz wdrożenia nowoczesnych usług cyfrowych w transporcie. W zakresie ruchu towarowego istotną rolę odegrać mają zaś terminale intermodalne. Mają one umożliwiać realizowanie usług logistycznych, których rozwój miałby być wsparty także poprzez zastosowanie nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych.

W projekcie nie znajdziemy listy konkretnych inwestycji, jakie zamierza zrealizować województwo. Wśród kierunków rozwoju infrastruktury szynowej wskazano jednak, że mają one w szczególności zapewnić skomunikowanie Bełchatowa. Należy się spodziewać, że działania będą więc skoncentrowane na połączeniu miasta z siecią kolejową, a nie np. na budowie odnóg do mniejszych miejscowości powiatu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2021
NUMER 05/2021
Kolej niestety na całej linii przegrywa z transportem drogowym. Widać to zwłaszcza na rynku przewozów ładunków, gdzie w ciągu ostatnich czterdziestu lat zyskiwał tylko transport kołowy. Kolej nie umiała, a po części też nie mogła skutecznie konkurować z transportem samochodowym. Szeroko piszemy o tym w raporcie. Oprócz tego w numerze zapraszamy do rozmowów R. Banaszkiewiczem (PKP PLK), A. Drzewieckim (Koleje Śląskie), P. Motyką (Gülermak), S. Nalewajką (Alstom), M. Skuodisem (Litwa); prezentujemy też pomysł na krajowy system transportu intermodalnego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5