Jak będzie wyglądać podział tras pomiędzy przewoźników w regionie łódzkim? Województwo zapewnia, że nadal rozwijać będzie własną spółkę – Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Konkretnych pomysłów na ów rozwój na razie jednak nie ma.
Uruchomienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej było jednym z najważniejszych przedsięwzięć zrealizowanych przez poprzednie władze samorządowe województwa łódzkiego. Urząd marszałkowski kierowany przez Witolda Stępnia (PO) kładł potem duży nacisk na rozwój działalności przewoźnika, a transport kolejowy miał w jego polityce duży priorytet. Zupełna zmiana sił w łódzkim sejmiku, a co za tym idzie – objęcie władzy przez dotychczasową opozycję, mogła oznaczać odwrócenie kierunku obranego w okresie minionych ośmiu lat.
Rozwój ŁKA planowany jest w kontekście projektów taborowych Zapytaliśmy więc nowe władze, jak wyobrażają sobie rolę ŁKA w przyszłości, oraz czy planowane jest przejmowanie przez własną spółkę kolejnych połączeń obsługiwanych dotychczas przez Przewozy Regionalne. – Obecny Zarząd Województwa Łódzkiego przykłada dużą wagę do kwestii rozwoju transportu – zapewniła nas Magdalena Kamińska, rzecznik prasowy marszałka województwa łódzkiego. Jej odpowiedź w kontekście ŁKA jest jednak pozbawiona konkretów.
– Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie się rozwijała. Związane jest to m.in. z realizacją długoletnich projektów taborowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej – stwierdziła przedstawicielka marszałka Grzegorza Schreibera. Przewoźnik jest właśnie w trakcie dostaw jednostek Impuls produkcjo nowosądeckiego Newagu, od początku swojej działalności eksploatuje także wyprodukowane w Siedlcach Flirty 3 Stadlera.
Niebawem ŁKA dotrze do Radomska i Tomaszowa Maz. Przypomnijmy, że kolejnym – przygotowanym jeszcze przez poprzednie władze samorządowe – etapem w rozwoju ŁKA ma być
rozpoczęcie przez spółkę obsługi tras do Tomaszowa Mazowieckiego i Radomska. W obu tych przypadkach inauguracyjne kursy odbędą się w marcu. W początkowym okresie oferta przewozowa będzie jednak nader skromna: przewoźnik obsłuży tylko jedną parę połączeń dziennie. Pozostałe nadal wykonywane będą przez PR.
Dodatkowo – czasowo – pociągi ŁKA wróciły do Zduńskiej Woli-Karsznic. W miniony poniedziałek zmienił się bowiem rozkład jazdy obowiązujący na trasie Łódź – Sieradz. Część kursów, zarówno tych obsługiwanych przez ŁKA, jak i przez PR, skierowana została na trasę okrężną. Jest to związane z kolejnym etapem prac rewitalizacyjnych prowadzonych na linii nr 14.