PKP PLK planuje wyremontować najbardziej zniszczone perony na stacjach w Łodzi oraz w regionie łódzkim. W pierwszej kolejności prace obejmą najbardziej wysunięty peron 6 na Dworcu Kaliskim. Zaplanowane na ten rok remonty będą miały jednak charakter jedynie utrzymaniowy i nie będą się wiązać z przebudową czy zmianą wysokości niskich peronów.
PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają w tym roku kontynuować intensywne prace remontowe w łódzkim węźle kolejowym. Po budowie kilku nowych przystanków i gruntownej modernizacji peronów na liniach do Łowicza i Kutna ma poprawić się standard na trzech stacjach w samej Łodzi i czterech kolejnych w regionie. Zarządca naprawi tam zniszczone perony.
Remontu Dworca Kaliskiego nie będzie, ale naprawią odległy peron
– W samej Łodzi prace remontowe planujemy prowadzić na stacjach Łódź Kaliska, Chojny, Żabieniec – wylicza Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK. – Roboty obejmą wymianę nawierzchni na najbardziej wyeksploatowanych peronach – wyjaśnia. Odnowione zostaną więc perony na ostatnich łódzkich stacjach, na których ani nie zostały one wyremontowane w ramach realizowanych niedawno modernizacji tras, ani które nie są przebudowywane obecnie.
W związku z odsunięciem w czasie planów remontu samego budynku dworcowego, roboty na peronach Łodzi Kaliskiej będą prawdopodobnie jedynymi zrealizowanymi w tym roku na jednym z najważniejszych łódzkich dworców. – W pierwszej kolejności planujemy prace na peronie nr 6 – zapowiada Maciej Dutkiewicz.
To najbardziej oddalony od osi stacji peron w jej wschodniej, nigdy nieukończonej części, z której wyjazd możliwy jest tylko na północ. Jest krótszy niż sąsiednie perony 4 i 5 i aby się na niego dostać, należy przejść po peronie nr 5 do przejścia w poziomie torów. W związku z dużą odległością do holu kasowego i niedogodnym dojściem przez lata był nieużytkowany. Ponownie obsługuje on pociągi dopiero od 2011 roku, kiedy dworzec Łódź Kaliska przejął znaczną część ruchu z zamkniętej Fabrycznej.
Prace obejmą tylko kilka najbardziej zniszczonych peronów
Oprócz korzystających z dwóch innych, obsługujących raczej wyłącznie pobliskie osiedla, łódzkich dworców Żabieniec i Chojny, na planach PLK zyskają także podróżujący z dworców w Zgierzu oraz w Łęczycy (na linii kutnowskiej), a także w Pabianicach i w Dobroniu (na linii sieradzkiej). Remont nie obejmie jednak z pewnością wszystkich peronów na łódzkich i podłódzkich stacjach, a jedynie te, które wymagają najpilniejszej naprawy. Stosunkowo skromny będzie też zakres robót. – Wstępnie planujemy remont ośmiu peronów. Są to bieżące prace remontowe i nie wiążą się na razie z przebudową – tłumaczy Maciej Dutkiewicz. Nie można więc póki co liczyć na podniesienie niskich platform do poziomu ułatwiającego wejście do składów.
Koszt robót pokryje z własnego budżetu PKP PLK. Mają zacząć się na wiosnę. – Kolejne prace remontowe będziemy prowadzić w miarę możliwości finansowych spółki – mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Przypomina też, że łodzianie skorzystają jeszcze w tym roku z peronów na gruntownie przebudowywanych stacjach. – Na stacji Łódź Widzew gotowe będą wszystkie trzy perony, a Łódź Niciarniana zyska nowy peron wyspowy. Obecnie trwają też prace przy nowoczesnym, podziemnym dworcu Łódź Fabryczna, gdzie powstają cztery perony – mówi.